احزاب خودشان برای اصلاح قانون باید اقدام کنند

محمد صالح جوکار در گفتگو با خبرنگار پارلمانی “نما”، با اشاره به راهکارهای حمایت قانونی از احزاب در کشور بیان داشت: ما در حال حاضر قوانین لازم را در رابطه با فعالیت احزاب در کشور داریم.
وی با بیان اینکه احزاب در کشور ما فعالیت‌های جدی ندارند، اظهار داشت: بیشتر فعالیت های احزاب در کشور صوری است.

جوکار با بیان اینکه ساختار، تشکیلات، نوع فعالیت ها، عضوگیری و هواداران احزاب مشخص نیست، بیان داشت: متاسفانه احزاب درخواست و مطالبه ای برای اصلاح قانون در رابطه با نحوه فعالیت شان در عرصه سیاسی کشور ندارند و این مسئله به یکی از مشکلات جدی ما تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بیان داشت: متاسفانه در کشور ما احزاب جایگاه و پایگاه خودشان را نسبت به سایر کشورها پیدا نکرده اند.

جوکار با بیان اینکه با تشکیل مجلس یازدهم تاکنون درخواستی نسبت به اصلاح قوانین احزاب دریافت نکرده‌ایم بیان داشت :طبق قانون فعلی، احزاب می توانند درخواست های خود را به وزارت کشور ارائه دهند و این موارد در کمیسیون ماده 10 احزاب مطرح و مجوز لازم را اخذ کنند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه فعالیت احزاب باید مستمر باشد، تاکید کرد: یک حزب می تواند در حوزه های اقتصادی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی فعال باشد اما وقتی این چنین نیست فعالیت احزاب در همان حد ثبت نام و گرفتن مجوز منتهی می شود.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه احزاب درگیر موضوعات حزبی نمی شوند، در ادامه مراجعات‌ای هم برای تکمیل فرایند فعالیتشان ندارند و این مسئله غالباً در حد قانون اولیه باقی می ماند.

جوکار در ادامه تصریح کرد: البته کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در نظر دارد با برخی از مسئولین تشکل ها و احزاب جلسات متعددی داشته و نظرات آنها را پیرامون نحوه فعالیت احزاب اخذ کند. همچنین این نظرخواهی در رابطه با اصلاح قانون احزاب هم خواهد بود

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به نقش تحزب گرایی در تقویت گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: متاسفانه احزاب ما تنها در زمان انتخابات شکل می گیرند و از یک نامزدی در انتخابات حمایت می کنند، در صورتی که وقتی یک حزب کاندیدایی را به عرصه انتخابات معرفی کرد باید برنامه های آن کاندیدا را هم ارائه کند و تبعات این امر را هم بپذیرد؛ متاسفانه این اقدام از سوی احزاب در حال حاضر صورت نمی‌گیرد و شاید بعد از مدتی که یک رئیس جمهور فعالیت خود را آغاز کرد و فعالیت این فرد مطابق میل آن حزب سیاسی نباشد، آن حزب از رییس‌جمهور تبری بجوید و یا خود را به بی تفاوتی بزند، با این حال این مسئله نمی تواند ما را به یک کار اساسی در حوزه احزاب برساند.

وی با بیان اینکه احزاب باید برنامه محور باشند، تاکید کرد: احزاب باید پیرو تصمیمات خود ،پاسخگوی مردم باشند و در صورت عدم موفقیت از مردم عذرخواهی کنند و این معنایی ندارد که ما همیشه در مقاطع مختلف طلبکار شویم و خودمان هم برنامه ای نداشته باشیم.

جوکار با بیان اینکه ظرفیت سازی در حوزه احزاب متاسفانه در کشور ما صورت نگرفته، بیان داشت:اگر این ظرفیت مدنظر قرار گرفته بود احزاب می توانستند یک پایه اصلی برای پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی باشند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه گام دوم انقلاب نقشه راه آینده کشور است، تصریح کرد: این بحث یک بحث ملی بوده و منافع کل مردم در آن دیده شده است بنابر این اگر احزاب در این موارد ورود کنند و نقشه راه خود را بدهند یعنی مثلاً در راستای پیشبرد گام دوم انقلاب بگویند که چه نقش ها و برنامه هایی دارند آنوقت ما می‌توانیم روی احزاب حساب کنیم، اما وقتی که نگاه، یک نگاه سیاسی و جناحی است، این نگاه تنها در پی حذف طرف مقابل بر می آید و در ادامه کارشکنی ها و بهانه گیری ها آغاز می شود و شاید این فرآیند حتی روند پیشرفت و توسعه کشور را کُند کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا