اصلاح ساختار و تمرکز زدایی از بودجه سالیانه و کاهش تصدی‌گری دولت؛ رهیافت تحول برای ایران قوی

محمدصالح جوکار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به راهبرد تحول در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: به واقع ظرفیت و توانمندی های زیادی در کشور نهفته است و اینکه این ظرفیت ها به چه سمت و سویی هدایت شود، نکته حائز اهمیتی است.

وی تصریح کرد: مجلس باید براساس سیاست های کلی قانونگذاری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری حرکت کرده و ریل گذاری لازم را انجام دهد چراکه این مسئله یک نکته اصلی و اساسی در امور کشور است که مجلس نیز باید آن را دنبال کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با ذکر مثالی در این بخش ادامه داد: مقام معظم رهبری سالهاست که به اصلاح ساختار بودجه سالیانه اشاره دارند و تاکید می کنند که ساختار بودجه باید متحول شود، این در حالی است که به غیر از جابه جایی برخی از احکام بودجه ای، این مهم به خوبی محقق نمی شود و ساختار بودجه در جای خود باقی است.

جوکار با اشاره به برخی از مشکلات در بودجه سالیانه و بی توجهی به موضوع تمرکززدایی در آن، بیان کرد: بودجه کشور متاسفانه هنوز تمرکز زدایی نشده است و این بدین معناست که بودجه نباید تنها در مرکز کشور توزیع شود.

رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس بیان کرد: حتما اصلاح ساختار بودجه تحول بزرگی در امور جاری،اقتصادی، سیستم ها، نظامات کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با طرح این پرسش مبنی بر چرایی عدم تحقق خصوصی سازی در کشور بیان کرد: متاسفانه برخی از مدیران در راستای تحقق خصوصی سازی واکنش نشان می دهند و اجازه نمی دهند خصوصی سازی انجام شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید در راستای ایجاد تحول برای ایران قوی تصدی گری از دولت گرفته شود، ادامه داد: دولت نباید تصدی گری کند و این موضوع یکی از اشتباهات ما قلمداد می شود؛ به واقع اگر دولت تصدی گری کند این رفتارش به معنای رقابت با بخش خصوصی  و مردم است و این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه باید بخشی از بدنه اجرایی کشور به مردم واگذار شود، بیان کرد: ما تاکید بر حکمرانی مردم داریم تا از حکمرانی دولت کاسته و به حکمرانی مردم اضافه شود. متاسفانه ما ساختارها و تشکیلات عریض و طویلی در کشور  در راستای خدمت رسانی به مردم ایجاد کردیم که مشکلاتی را به وجود آورده است.

جوکار با بیان اینکه همه بر این نکته اذعان داریم که در بخش دولتی هم هزینه ها سرسام آور است و هم بهره وری کم، تاکید کرد: این در حالی است که شرایط در بخش خصوصی برعکس فعالیت ها در بخش دولتی است، در این بخش هزینه ها کم و بهره وری بالا است، بنابراین این جای سوال دارد که چرا نباید این کارها به مردم واگذرا شود؟/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا