صحبت های دکتر جوکار در سفر وزیر صمت به یزد

دکتر محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در نشست فعالان اقتصادی استان یزد با وزیر صمت که در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد، گفت: در حوزه معدن رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که خام فروشی صورت نگیرد ولی در متاسفانه ما در کشور در حوزه معدن راهبر و چشم انداز نداریم و یقنا باید در راستای فرمایشات رهبر انقلاب و تحقق سیاست ها برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری را جلوگیری از خام فروشی معادن بیان کرد و افزود: اگر 10 سال پیش گفته می شد که نباید خام فروشی شود، یعنی سنگ فروخته نشود و به طور مثال آهن را به فولاد تبدیل کنیم ولی الان باید گفت که فولاد هم خام فروشی است و اکنون در صنایع پایین دستی تولیدات خود را افزایش دهیم چون تکمیل زنجیره ارزش افزوده در این رده صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: وزارت صمت باید در بخش صنایع پایین دستی وقت بیشتری اختصاص دهد و ما نیز در استان یزد به همراه کارآفرینان طرحی را در این بخش ارائه کنیم. در بحث معادن و تولید آهن یزد از جمله استان های موفق بوده و در زمینه صنایع پایین دستی اصلا موفق نبوده ایم.

چشم انداز صنعت استان یزد نیازمند تغییرات جدی است

جوکار با تاکید بر اینکه چشم انداز صنعت استان یزد نیازمند تغییرات جدی است، عنوان کرد: در حال حاضر صنایع آلاینده و سخت زیادی در استان یزد داریم ولی صنایع هاتیک نداریم، در صورتی که استان های همجوار پایه و اساس فعالیت های خود را به این سمت سوق داده اند اما ما هنوز در این مسیر هستیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یزد در زمینه نساجی رتبه دوم کشور را دارد، ادامه داد: واحدهای ما دنبال خوراک هستند و متاسفانه شاهد پارتی در این خصوص هستیم و زمانی که با وزارت نفت در زمینه صحبت می کنیم، اعلام می کنند که بخش خصوصی بوده و دولتی نیست، این صحبت اصلا درست نیست، سیاست گذاری کلی توسط دولت باید صورت گیرد. دولت تصدی گری نکند ولی سیاست گذاری و توزیع عادلانه خوراک باید با دقت صورت پذیرد و به گونه ای هم باشد که از دلال بازی جلوگیری کند.

وی در خصوص اختصاص یک معدن برای انتقال آب به استان یزد، گفت: در این بخش تلاش ها و زحمات زیادی کشیده شد و از سوی رئیس جمهور محترم یک معدن اختصاص یافت. الان از شما انتظار داریم که این معدن را اعلام کنید تا خوشحالی مردم یزد را شاهد باشیم. یزد تشنه است، نیاز به آب دارد و توسعه یزد به واسطه آب محقق می شود پس خواهش داریم که در این بخش، معدن اعلام شود.

چرا معادن باید در اختیار عده ای خاص باشد؟

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا معادن باید در اختیار عده ای خاص باشد؟ اظهار داشت: اگر تعاونی فراگیر راه اندازی شود به راحتی می توانیم نقدینگی که امروز در سطح بازار مشاهده می کنیم، رفع کنیم و منافع بسیاری برای کشور دارد.

جوکار با اشاره به درصدهای معدنی که در قانون داریم، گفت: درصدهای 15 درصد، 20 درصد، 1 درصد فروش معادن و برخی دیگر از درصدها در قانون اشاره شده ولی متاسافنه هیچ کدام از این موارد عملیاتی نمی شود. هر چند شاید در حوزه کاری وزارت صمت نباشد و بیشتر به سازمان برنامه و بودجه مرتبط باشد ولی درست نیست چون میلیاردها تومان پول مردم است و چه کسی پاسخگو و جوابگوی آنهاست؟ این موارد قانون بوده که باید به درستی اجرا شود و حداقل نامه ما را پاسخ بدهید تا از مجموعه های دیگر پیگیری کنیم تا به نتیجه برسد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در خصوص زمین های شهرک های صنعتی، گفت: این زمین ها امسال 4 برابر رشد قیمت داشته و یک چالش برای شرکت های دانش بنیان است زیرا برای تجاری سازی خود نیازمند زمین هستند ولی برای خرید آن مشکل دارند.

وی با بیان اینکه 18 سال است که ناحیه ویژه اقتصادی اشکذر مصوبه مجلس شده ولی تاکنون هیچ کاری برای آن نشده است، افزود: در بخش ندوشن هم به ناحیه صنعتی مجوز داده شده ولی سرمایه گذار حاضر به حضور در این منطقه نیست و غیرفعال است.

جوکار با اشاره به اینکه منطقه خضرآباد کمبود امکانات دارد، اذعان داشت: ناحیه صنعتی زارچ سال 94 تصویب شده ولی تا الان هیچ اقدام مثبتی برای راه اندازی آن صورت نگرفته که نیازمند توجه ویژه به این مناطق هستیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه نیازمند عدالت در توزیع زیرساخت هستیم، اظهار داشت: تمرکز سرمایه گذار در یک منطقه سبب فساد می شود و خواهش داریم که سرمایه ها در همه جای استان توزیع شود تا شاهد عدالت در استان باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا