مردم باید بدانند وکلای آن ها در مجلس به چه چیزی رای می دهند

محمدصالح جوکار ، رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس شورای اسلاکی در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به تصویب کلیات طرح شفافیت آراء نمایندگان بیان کرد: طرح شفافیت یک نوبت در صحن مجلس با چند رای بسیار کم مطرح شد و رای نیاورد و از دستور خارج شد. اکنون مجددا در دستور کار کمیسیون ایین نامه قرارگرفته و اکنون قرار است به صحن علنی بیاید اما این بار امیدوارهستیم تصویب شود.

وی افزود: مواضع یا آراء نمایندگان در مسائل ملی و سیاست خارجی باید برای مردم کاملا شفاف و روشن باشد. مردمی که رای داده اند باید بدانند وکلای آن ها چه رای داده اند و چطور نسبت به مسائل ملی و سیاست خارجی عمل کرده اند و این حق مردم است و نباید آراء مخفی بماند.

جوکار در ادامه ضمن پاسخ به اینکه برخی نمایندگان معتقدند آراء آن ها باید در برخی از مسائل مخفی بماند زیرا باعث فشار به آن ها خواهد شد، گفت: کسانی که این مطلب را عنوان می کنند حرفشان این است که برخی از قوانین جنبه عمومیت دارد و به منافع تمام ملت مربوط می شود و رای گیری درمورد آن ها باید شفاف باشد چراکه منافع تمام اقشار جامعه را دربرمی گیرد.

رئیس کمیسیون شوراها مجلس ادامه داد: تعدادی از نمایندگان می گویند برخی مسائل نباید علنی شود چراکه مربوط به یک گروه خاصی است و شاید مربوط به یک دهم درصد جامعه باشد. دراین شرایط معتقدند که شفاف بودن رای گیری باعث ایجاد توقع و فشار اقشار مورد نظر می شود.

وی درانتها تصریح کرد که آن گروه می گویند این فشارها نمایندگان را مجبور کند که از نظر کارشناسی خود صرف نظر کنند و به واسطه مطالبات یا توقعات آن قشر رای دهند. بنابراین ممکن است نظراتشان کارشناسی نباشد. اما هردو گروه اختلاف نظری در شفاف بودن آراء مرتبط با مسائل ملی ندارند./پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا