آمریکایی ها با اتهامات واهی دهان مخالفان خود را می بندند/سابقه تاریخی آمریکا در برخوردهای غیرانسانی با اتباع ایرانی

محمد صالح جوکار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بازداشت «کاوه افراسیابی» استاد علوم سیاسی ایرانی‌تبار از سوی دادگستری آمریکا،گفت:«کاوه افراسیابی» تحلیلگر و کارشناس مسایل سیاست خارجی ایران و آمریکا است که وزارت دادگستری آمریکا به اتهام فعالیت غیرقانونی ، وی را بازداشت کرده است.

وی افزود:این اقدامات ضدحقوق بشری ماهیت غربی ها را نشان می دهد و چهره واقعی آمریکا را افشا می کند؛ پرده از روی ظواهر آمریکایی‌ها که خودشان را بزک کرده اند؛برمی دارد و ماهیت اصلی آنها را برای دنیا نشان می‌دهد.

جوکار با بیان اینکه در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، انجام مصاحبه و حضور افراسیابی در شبکه‌های مختلف خبری؛نوعی لابیگری محسوب شده و مدعی هستند که او از طرف ایران ماموریت داشته است؛ ادامه داد: اینکه اتهام بزنند که یک استاد دانشگاه مصاحبه کرده و از محور مقاومت،سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی طرفداری کرده و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و جمهوری اسلامی کرده است را بازداشت کنند؛خلاف مناسبات بین المللی و قواعدی است که در دنیا جاری است .آنها با همین اتهامات امروز دهان مخالفان خود را در آمریکا می بندند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها با اتهامات واهی زبان مخالفان خود را می بندند،ادامه داد:در این راستا لازم است که دستگاه سیاست خارجی ما به طور جد این موضوع را دنبال و برای آزادی استاد دانشگاه تلاش کنند و همه ظرفیت های خود را در حوزه حقوقی ،سیاسی و بین‌الملل بایستی به کاربندند.کشورها باید به موازین بین‌المللی متعهد باشند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با اشاره به سابقه تاریخی آمریکا در برخوردهای غیرانسانی و غیرحقوقی با اتباع ایرانی مطرح کرد: باید بتوانیم چهره واقعی آمریکا که داعیه‌دار دموکراسی،حقوق بشر و آزادی در دنیا است را به دنیا نشان دهیم.

جوکار با اشاره به صحبت های سخنگوی وزارت خارجه در مورد اتهام لابی گری “کاوه افراسیابی” ادامه داد: این موضوع قابل قبول نیست توجیه قانونی برای این موضوع نمی توان آورد؛در حقیقت آمریکایی‌ها بر خلاف ادعای حمایت از آزادی بیان؛ به دنبال این هستند که دهان مخالفان خود را ببندند و اجازه ندهند آن‌ها حرف شان را آزادانه بزنند.

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس با تاکید براینکه امروز در آمریکا آزادی،آزادی بیان و دموکراسی دروغی بیش نیست،تصریح کرد: جلوه های این دروغ را امروز نظام و ساختار سیاسی قدرت در آمریکا نشان می دهد؛ وقتی یک شهروند آمریکایی و یا شهروند هر کشور دیگری،بخواهد زبان را به حق باز کند و انتقادی انجام دهد؛ توسط دستگاههای امنیتی آمریکا مورد پرسش قرار می گیرد و ممکن است که به خاطر حرف زدن به زندان هم برود.

گفتنی است؛دولت آمریکا هفته گذشته “کاوه لطف‌الله افراسیابی” که دارای سابقه تدریس در دانشگاه بوستون و سایر دانشگاه‌های آمریکا را دارد را به اتهام لابی‌گری مخفیانه برای دولت ایران بازداشت کرد. “افراسیابی” استاد دانشگاه بوستون و محقق دانشگاه‌هاروارد و مرکز مطالعات پاریس است. وی نویسنده چندین کتاب و صدها مقاله برای روزنامه‌هایی نظیر نیویورک تایمز، گاردین و آسیا تایمز است./

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا