آیا انتخابات مجلس دوازدهم الکترونیکی برگزار می شود؟

دکتر محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص برگزاری انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی، توضیح داد: در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس که در حال بررسی در صحن علنی است، برای برگزاری انتخابات الکترونیکی تعهداتی مشخص کرده است؛ یعنی ثبت نام داوطلبان به صورت الکترونیکی انجام می شود که الزامی به حضور در ستاد انتخابات برای نام نویسی نیست.

نماینده مردم یزد در مجلس ادامه داد: برای احراز هویت در پای صندوق های رای هم نیازی به همراه داشتن دو مدرک شناسایی شناسنامه و کارت ملی نیست و احراز هویت افراد نباید دستی باشد بلکه به صورت الکترونیکی و با همراه داشتن کارت ملی برای احراز هویت رای دهندگان کفایت می کند.

وی بیان کرد: در اصلاح قانون، به رای گیری الکترونیکی الزام نشده است اما گفته شده که با تایید شواری نگهبان می توان حداقل در یک هشتم حوزه های انتخابیه که دو کرسی نمایندگی به بالا در مجلس دارند و شمارش آرا در آن حوزه ها سخت می شود، رای گیری به صورت آزمایشی به شیوه الکترونیکی انجام شود.

جوکار با تاکید بر اینکه باید شورای نگهبان تجهیزات برگزاری انتخاب الکترونیکی را تایید کند، گفت: صیانت از آراء مردم برای ما مهم تر از برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی است بنابراین باید از زیر ساخت ها و فناوری لازم مطمئن باشیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس اظهار داشت: فردا با تصویب یک ماده دیگر از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، پرونده این طرح بسته و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال می شود، حتی اگر طرح به قانون تبدیل نشود، در قانون فعلی که حاکم است، الکترونیکی شدن انتخابات پیش بینی شده که البته باید نظر شورای نگهبان در خصوص تمام مراحل آن گرفته شود. وزارت کشور و ستاد انتخابات مراحل را با شورای نگهبان هماهنگ می کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وزیر کشور با بیان اینکه برخی زمینه‌های مراحل انتخابات تمام الکترونیکی فراهم است، گفت: برای اجرای این انتخابات نظر شورای نگهبان مهم است. انتخابات 25 فرایند دارد که بعضی فرایندها  مثل احراز هویت الکترونیکی انجام می‌شود. بخش‌هایی از زمینه‌های اخذ  و شمارش آرا هم فراهم است. تلاش ما هم اجرای قانون است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا