اصلاح در تقسیمات کشوری نباید منجر به پراکندگی قومیتی شود

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بررسی طرح تقسیمات کشوری در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بیان کرد: چندین طرح با عنوان تقسیمات کشوری در دستور کار کمیسیون است، تقسیم استان های بزرگ به استان های کوچکتر مطرح بوده و پیش بینی تبدیل برخی استان ها به دو یا سه استان نیز وجود دارد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دلایل توجیهی طرح تقسیمات کشوری این است که هر چه استان ها کوچکتر شوند مسئولان و مدیران استانی بهتر می توانند به مشکلات توجه و مسائل آنها را حل کنند، زیرا براساس این نظر، هر چه استان ها پهناور باشند مدیران نمی توانند پاسخگوی نیازهای همه استان ها باشند.

وی بیان کرد: بیشترین بحثی که داشته ایم، این است که جمعیت، پراکندگی جمعیت و مسائل سیاسی و فرهنگی مختلفی که در یک حوزه سرزمینی به عنوان استان قرار گرفته، مورد توجه قرار گیرد و در کمیسیون سعی شده در طرح تقسیمات مسائل ریز فرهنگی، قومی، مسائلی که همبستگی ملی را افزایش می دهد در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: برخی از جزییات تقسیمات کشوری نهایی و تصویب شده اما هنوز گزارش کمیسیون و مصوبات کمیسیون را به صحن ارسال نکرده ایم، اتمام بررسی طرح تقسیمات کشوری قابل پیش بینی نیست، چرا که بحث های جدی در این زمینه وجود دارد و باید بر روی جزییاتی که بیان شده، مطالعه بیشتری شود.

جوکار گفت: ما نمی خواهیم با طرح تقسیمات کشوری پراکندگی قومیتی یا فرهنگی ایجاد شود بلکه می خواهیم همبستگی بیشتر رخ دهد و مشکلات استان را حل کنیم بنابراین نیاز به کار مطالعاتی و پژوهشی است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: پیشنهاداتی برای تقسیمات استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان و فارس در کمیسیون مطرح شده است./

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا