اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با هدف اجرای تغییرات در انتخابات ۱۴۰۰

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در صحن مجلس شورای اسلام، گفت: این طرح به صورت دوشوری بررسی خواهد شد لذا با وجود تصویب کلیات در صحن، مجدد به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع و اصلاحات انجام می‌گیرد سپس در دستور کار جلسه آینده مجلس در صحن قرار می‌گیرد.

مخالفت دولت با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بدون پشتوانه کارشناسی

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: مخالفت دولت با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پشتوانه کارشناسی و منطقی ندارد. در جریان بررسی این طرح کارشناسان و نمایندگان دولت در کمیسیون حضور پیدا کردند و نظرات خود را مطرح کردند. علاوه بر این، نظرات دستگاه‌های مرتبط و مرکز پژوهش‌ها در این زمینه اخذ شده است.

وی یادآور شد: طرح جامعی تهیه شده است البته پیشنهادات جدیدی در این خصوص مطرح شده که در جریان بررسی جزئیات طرح در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نمایندگان به دنبال موازی کاری با دولت نیستند

جوکار معتقد است: اصلاح قانون انتخابات مجلس برای دولت بار مالی ندارد لذا دولت نمی‌تواند در این خصوص نگرانی داشته باشد. از سوی دیگر موازی کاری با بررسی لایحه جامع انتخابات نخواهد داشت زیرا این اصلاحات باید برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 لحاظ شود و از این جهت نمی‌توانستیم این اصلاحات را با لایحه جامع انتخابات پیش ببریم.

پیشنهاد داشتن سن 45 تا 70 سال برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس یازدهم تاکید کرد: اصلاحات مورد نظر در طرح مذکور برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 عملیاتی خواهد شد. یکی از موارد مرتبط با اصلاح سن نامزدهای انتخابات است که حداقل سن 45 سال و حداکثر سن 70 سال هنگام ثبت نام در انتخابات در نظر گرفته شده است البته پیش از این حداقل سن 40 سال پیشنهاد شده بود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهادات متعدد دیگری درباره این طرح ارائه شده که در نشست عصر امروز کمیسیون مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا