با اصلاحات قانون انتخابات، دست مراجع برای تایید صلاحیت‌ها بازتر شده است

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی، در رابطه با آخرین اصلاحات قانون انتخابات گفت: اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به تایید شورای نگهبان رسیده است. البته هیئت عالی نظارت یکسری اشکالاتی به آن وارد کرده که هنوز رفع نشده و باقی مانده است.

وی در توضیح اشکالات وارده هیئت عالی نظارت به قانون انتخابات ریاست جمهوری افزود: هیئت عالی نظارت به ماده 2 و ماده 3 اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری (که مربوط به شرایط کاندیداها در بحث رجل سیاسی می‌شود) ایراداتی وارد کرده است.

جوکار درباره اینکه اصلاح قانون انتخابات شوراها در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ تصریح کرد: اصلاح قانون انتخابات شوراها در دستور کار کمیسیون شوراها قرار دارد. در حقیقت مباحثی نظیر تأیید صلاحیت نامزدها، نظارت بر انتخابات، نظارت بر عملکرد شوراها، تقریباً در کمیسیون مذکور تصویب شده و آنچه که باقی مانده در رابطه با موضوع انتخاب شهرداران یکسری ابهاماتی وجود دارد که در حال بررسی است.

رئیس کمیسیون شوراها در توضیح آخرین اصلاحات قانون انتخابات مجلس اظهار کرد: در رابطه با بحث اصلاح انتخابات مجلس هم اشکالات عمومی و اختصاصی اصلاح شده است. مباحث مربوط به صلاحیت داوطلبان مورد بررسی قرار گرفته است، البته در رابطه با الگوی انتخاباتی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و در حال بررسی هستیم. در رابطه با الگوی انتخاباتی مجلس چند الگو اعم از استانی شدن، شهرستانی شدن، الگوی تناسبی و الگوی ترجیحی وجود دارد که در مورد هر کدام از این موارد کار کارشناسی، صورت می‌گیرد و إن‌شاءالله بعد از جمع‌بندی به صحن مجلس ارسال می‌کنیم.

جوکار در پاسخ به اینکه در نتیجه بحث قانون انتخابات مجلس، طیف بیشتری از افراد می‌توانند مورد تایید مراجع تشخیص صلاحیت قرار بگیرند؟ خاطرنشان کرد: با توجه به اصلاحات صورت گرفته در قانون انتخابات مجلس دست مراجع تایید صلاحیت برای تایید صلاحیت ها بازتر شده است. یکسری امورات به استان‌ها سپرده شده تا بررسی صلاحیت را در وهله اول، در خود استان‌ها انجام دهند و بتوانند نظر بدهند، لذا راه برای اعتراض داوطلبان هم باز گذاشته شده است.

وی در واکنش به اینکه یا توجه به اصلاحات صورت گرفته در قانون انتخابات مجلس امکان دارد داوطلبینی که پیش از این رد صلاحیت شده‌اند، تایید صلاحیت شوند؟ یادآور شد: در هر دوره افرادی که رد صلاحیت شده‌اند، می‌آیند شرکت می‌کنند. لذا معلوم نیست افرادی که پیش از این ردصلاحیت شدند، مجدداً رد شوند یا نشوند. شاید یک موضوعی که موجب رد صلاحیت‌شان شده باقی مانده باشد یا تمام شده باشد. این قضیه در حوزه اختیارات شورای نگهبان است، در کمیسیون شوراها به محتوا کاری نداریم، بیشتر روی شیوه و روند تایید صلاحیت ها بحث داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا