بی اردگی دوباره اروپا/غرب می خواهد ایران را مخالف توافق جلوه دهد

محمدصالح جوکار در گفت وگو با ایـــــسنا با اشاره به تغییر موضع تروئیکای اروپا در بیانیه ای که روز شنبه صادر کرده اند، بیان کرد: در تجربیاتی که ما از گذشته تا به امروز داریم کشورهای اروپایی از خودشان اختیاری نداشته و ندارند. تجربه به ما ثابت کرده که کشورهای اروپایی کاملا دست نشانده دولت آمریکا هستند و تصمیماتی که آمریکایی ها می گیرند برای آنها اهمیت ویژه ای دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: تا قبل از رد و بدل کردن پیشنهادات و شروط ایران طرف هماهنگ کننده اروپایی غالبا پشنهادات ایران را سازنده قلمداد کرده و آن را برای آمریکایی ها ارسال می کردند. هیچ مشکلی نیز بر سر راه نبود. مدیر کل آژانس نیز در این مدت که پیشنهادات رد و بدل می شد خاموش بود و هیچ مشکلی نیز نبود.

غرب می‌خواهد توپ را در زمین ایران بیندازد

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهادات آخری که از سوی ایران ارائه شد باز هم با استقبال اروپایی ها مواجه شد و گفتند سازنده است و حتی به نوعی پیشنهادات ایران را تایید کردند. اما بلافاصله بعد از اینکه آمریکایی ها پیشنهادات ایران را غیرسازنده خواندند دیدیم که مخالفت ها از طرف اروپایی ها نیز شروع شد. از جمله بیانیه ای که این سه کشور در روز شنبه صادر کردند. در شرایطی که تمام پیشنهادات ما به هماهنگ کننده اروپایی تحویل داده می شد و آنها به آمریکایی ها تحویل می دادند.

وی در ادامه تاکید کرد: این موضع گیری نشان می دهد که اصلا اروپایی ها اراده ای از خود ندارند تا بخواهند تصمیم گیری کنند. در حقیقت آن کسی که از توافقات قبلی خارج شد آمریکایی ها بودند، اما دقیقا طرف های مذاکره کننده برعکس عمل کرده و توپ را در زمین ایران انداختند. این موضوع اصلا قابل قبول نیست. هرکسی که مقداری نسبت به مسائل جهانی آشنایی داشته باشد می فهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

چه شد که آژانس انرژی اتمی سکوت خود را شکست

وی افزود: نکته دیگر این است که آژانس انرژی اتمی تا به امروز خاموش بود اما بعد از اینکه آمریکایی ها نظر خود را اعلام کرده و به مخالفت با پیشنهادات ایران پرداختند، این بار مدیر کل آژانس انرژی اتمی سخنرانی ایراد کرد و گفت ما باید پادمان ها را بررسی کنیم و بازرسی داشته باشیم. حتی این سخن را به میان کشید که قرار است در نشست شورای حکام پرونده ایران مجدد مورد بررسی قرار گیرد. دقیقا سناریویی طراحی کرده تا در افکار عمومی نشان دهند ما به دنبال توافق هستیم و این ایران است که توافق نمی خواهد در حالی که دقیقا  برعکس است.

چهارچوب توافق کاملا روشن است

وی در پایان بیان کرد: چهارچوب کار دقیقا روشن و مشخص است. توافقی که مشکل مردم را حل نکند و مزایای اقتصادی  برای مردم نداشته باشد مورد قبول هیچ کشوری نیست. توافقی که آمریکایی ها بخواهند بر ما تحمیل کنند و نخواهند منافع ما را تامین کنند اصلا برای ما قابل قبول نیست. چهارچوب ایران برای توافق کاملا روشن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا