تحول و توسعه استان‌ها با ایجاد صندوق‌های «پیشرفت و عدالت»

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با پانا درباره راه‌اندازی صندوق‌های پیشرفت و عدالت در هر استان از سال آینده از سوی دولت، اظهار کرد: «صندوق‌های پیشرفت و عدالت که دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده است می‌تواند در راستای توسعه استان‌ها تاثیر به‌سزایی داشته باشد. البته نکته مهم در این زمینه این است که در کنار مبالغی که دولت‌ به این صندوق‌ها تخصیص می‌دهد باید درآمدهای استانی هم به آن وارد شود. منابع درآمد و هزینه‌ هر استان در بودجه مشخص شده است، مازاد درآمد هم در هر استان به این صندوق‌ها واریز می‌شود.»

وی با بیان اینکه این صندوق‌ها باید مردم‌محور باشد و اندوخته‌های مردم جمع‌آوری و با مشارکت مردم پروژه‌ها تکمیل شود، افزود: «نگاه ما به این اتفاق مثبت است. درآمد و هزینه‌های هر استان باید مختص به همان استان باشد. اینگونه، رقابتی هم بین استان‌ها شکل می‌گیرد تا برای جذب سرمایه‌گذار و پیشرفت استان تلاش کنند.»

جوکار ادامه داد: «استاندار اگر صاحب ایده و خلاقیت است و می‌تواند در نقش یک کارآفرین در یک استان عمل کند، آن زمان است که می‌تواند استان را به جلو حرکت دهد. اگر هم دچار روزمرگی شود و منتظر این باشد بودجه‌ای از مرکز بیاید و کاری بکند، خلاقیت در استان شکل نمی‌گیرد. در استان‌ها نسبت به ظرفیت یک استان آشنایی و شناخت بیشتری وجود دارد و باید اجازه داده شود خودشان دست به کار شوند تا اینکه فقط به آن‌ها دستور داده شود.»

ایجاد صندوق‌ها از بروکراسی اداری، فساد و رانت هم جلوگیری می‌کند

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این صندوق‌ها باید دستورالعمل مشخص داشته باشد و منابع پایدار هم لازم دارند، گفت: «سازمان برنامه و بودجه هم چاره‌ای جز این ندارد که اجازه دهد استان‌ها مسیر پیشرفت را هندلینگ کنند. باید تغییر در ساختار بودجه اتفاق بیافتد و از تمرکزگرایی به سمت استانی و منطقه‌ای حرکت کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: «من معتقدم که کل پروژه‌هایی که ملی تعریف شده و در استان اجرا می‌شود باید منابع آن هم در اختیار استان قرار بگیرد و استان کار را مدیریت کند. به این صورت کار بهتر جلو می‌رود و البته از بروکراسی اداری، فساد و رانت هم جلوگیری می‌شود.»

جوکار گفت: «ابتدا صندوق‌های پیشرفت و عدالت در هر استان ایجاد می‌شود و دو هزار میلیارد تومان به هر استان برای پشتیبانی از این صندوق اختصاص می‌یابد. مازاد درآمدهای استان‌ها نیز به این صندوق واریز می‌شود، از طرق مختلف و حتی با مشارکت مردم قرار است به تقویت این صندوق‌ها کمک شود و به این ترتیب شاهد پیشرفت و شکوفایی بیشتر استان‌ها باشیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا