توافق باید ضمانت‌ اجرایی لازم را داشته باشد

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: تحریم‌های ضدایرانی باید برداشته شود و توافق به شکلی به لحاظ حقوقی تنظیم شود که ضمانت‌ اجرایی لازم را داشته باشد.

محمدصالح جوکار روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره توافق هسته‌ای، افزود: خروج آمریکا از برجام به عنوان توافق بین‌المللی بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کند، به دلیل عدم رعایت مسائل حقوقی در متن توافقنامه است.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز پروتکل‌ها کاملا روشن و مشخص است که اگر توافقی میان چند یا دو کشور به امضا رسید، طرفین برابر پروتکل‌ها باید به این توافقنامه پایبند باشند و اگر دولتی بدون بهانه‌ از این توافق خارج شد نهادهای بین‌المللی قطعاً باید ورود پیدا کنند.

جوکار تصریح کرد: در اینجا دو نکته وجود دارد؛ موضوع نخست در ارتباط با متن برجام است که قطعا متن برجام به نفع جمهوری اسلامی نوشته نشده و نگاه یکجانبه ای به بحث‌های هسته‌ای و تعطیل شدن مراکز هسته‌ای کشور دارد اما در مقابل برای برداشته شدن تحریم‌ها و پایبندی طرف مقابل بر این اصول، اصطلاحاتی به‌کار برده‌اند که در عرصه بین‌المللی معنای خاصی دارد.

وی درباره بحث تعلیق تحریم‌ها گفت: در بحث تعلیق تحریم‌ها که در داخل متن توافقنامه بوده، از سوی هیات مذاکره کننده‌ای که قبلا متن را وضع می‌کرده اصطلاحی به‌کار برده نشده است اما بعدا خودشان اعتراف کردند که موضوع تعلیق تحریم‌ها در داخل متن توافقنامه بارها تکرار شده است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس بیان کرد: این بهانه‌ای بود که طرف مقابل از آن استفاده کرد و علیرغم اینکه رئیس دولت سابق عنوان می‌کرد که کل تحریم‌ها باید برداشته شود اما این اتفاق نیافتاد.

جوکار عنوان کرد: متاسفانه نهادها و سازمان‌های جامعه جهانی هم به‌خوبی به وظایف خود عمل نمی‌کنند و بعد از خروج آمریکا از برجام، هیچ نهاد یا سازمانی حتی سایر کشورهایی که در تنظیم این توافقنامه نقش داشتند، به آمریکا اعتراض نکردند.

وی ادامه داد: بنابراین فشار دوجانبه وجود داشت؛ اول اینکه محتوا و متن توافقنامه جنبه حقوقی ضعیفی داشت و بعد اینکه متاسفانه نهادهای بین‌المللی سکوت کردند و آمریکا به‌راحتی از برجام خارج شد.

نماینده مردم یزد، اشکذر در مجلس گفت: آنچه مسلم است اینکه امروز باید متن توافق به شکلی تنظیم شود که ضمانت‌های لازم از طرف مقابل برای ادامه کار را داشته باشد نه اینکه امروز توافقی بر مبنای همان برجام گذشته برای مذاکرات حاصل شود اما در آینده هیچگونه ضمانتی برای استمرار آن وجود نداشته باشد

جوکار درباره منفعت ایران از مذاکرات در دولت سیزدهم براساس ریل‌گذاری دقیق رهبر انقلاب گفت: نکته اساسی در بحث‌ها این است که تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود. برداشته شدن تحریم‌ها بدون هیچگونه پیش‌شرط یا ورود به مسائل دیگر از جمله مسائل منطقه‌ای، دفاعی و بحث‌های حقوق بشر سرفصل مستقلی دارد و گره زدن این قبیل موضوعات به موضوعات دیگر در آینده مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مذاکرات را براساس برجام دنبال می‌کنیم

وی خاطرنشان کرد:‌ ما امروز باید در بحث هسته‌ای به صورت مستقل، آنچه را که بر مبنای برجام بوده در مذاکرات دنبال کنیم.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس اضافه کرد: ما یقینا خلاف توافقنامه قبلی صحبتی نکردیم. آنچه مسلم است اینکه آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و صحبت ما امروز این است که آنها به برجام برگردند، کشورهای اروپایی تعهدات خود را عملیاتی کنند و این موضوع را که جمهوری اسلامی باید به برجام برگردد را دائما در بوق و کرنا نکنند.

جوکار یادآور شد: ریشه موضوع در این است که آمریکا تعهد خود را نقض کرد و کشورهای اروپایی هم به تعهدات خود عمل نکردند در صورتی که جمهوری اسلامی ایران در آن زمان به همه تعهدات خود یکجا و حتی نه به صورت گام به گام عمل کرد.

وی ادامه داد: اگر در آن زمان، براساس آنچه که رهبر معظم انقلاب فرمودند گام‌ها متناظر برداشته می‌شد، یعنی یک اقدام از سوی ما و یک اقدام از سوی آنها، این اتفاق نمی‌افتاد، در صورتی که ما به صورت دفعی عمل کردیم و همه چیز را جمع کردیم اما متاسفانه طرف مقابل رعایت نکرد.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: امروز تضمین دادن برای اینکه مجددا در آینده دچار مشکل نشویم موضوع مهمی است. اگر قرار باشد در بحث هسته‌ای توافقی انجام دهیم و داشته‌های خود را تعطیل کنیم اما آمریکایی‌ها در آینده در مسائل و موضوعات دیگر همان اقدامات را انجام دهند این توافقنامه هیچگونه ارزش حقوقی نخواهد داشت.

جوکار گفت: بحث مهم این است که امروز تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود و حتی بحث تعلیق هم نداریم تا راه برای گریز طرف مقابل را بگیریم و همچنین پروتکل‌های حقوقی هم رعایت شود که در آینده مشکلی ایجاد نکند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا