حضور دکتر جوکار در اجلاس روسای سازمان اورژانس کشور جهت بیان مشکلات و دغدغه های مجموعه اورژانس استان یزد

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده، دکتر محمد صالح جوکار در سی و نهمین اجلاس روسای سازمان اورژانس کشور که در سالن باقرالعلوم یزد برگزار شد، گفت: تشکر دارم از تلاش های تمام کارکنان مجموعه اورژانس سراسر کشور که در نجات جان مردم در طول شبانه روز زحمات بسیاری را متحمل می شوند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار داشت: اورژانس های پیش بیمارستانی به عنوان یکی از مهمترین حوزه های نظام سلامت و بخش مهمی از سیستم حوزه بهداشت و درمان در ارائه خدمات به جامعه محسوب می شوند و نقش اورژانس به عنوان نخستین خط مراقبت از بیماران و درمان بیماران بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: جایگاه اورژانس در نظام سلامت بین الملل حائز اهمیت بوده و یکی از شاخص های مهم ارزیابی نظام سلامت، داشتن اورژانس با زیرساخت های بسیار اساسی است.

حوادث ترافیکی و غیرترافیکی کشور رشد داشته ولی سازمان اورژانس تقویت نشده است

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس با بیان اینکه متاسفانه سالانه با حجم زیادی از حوادث ترافیکی و غیرترافیکی در سطح کشور مواجه هستیم، افزود: حوادث ترافیکی به ناایمن بودن خودروها و جاده ها و بخش غیرترافیکی به توسعه نامتوازنی و سبک زندگی باز می گردد؛ به طوری که در سال 1401 نسبت به سال 1400 حوادث ترافیکی 18 درصد و غیرترافیکی 12 رشد درصد داشته و در مقابل هم هیچ تقویتی نسبت به سازمان اورژانس صورت نکرفته است.

چالش های سازمان اورژانس کشور

جوکار با اشاره به چالش های سازمان اورژانس در سطح کشور، اظهار داشت: کمبود نیروی انسانی، فرسودگی ناوگان اورژانس و افزایش حوادث ترافیکی و غیرترافیکی سه چالش اصلی اورژانس در سطح کشور است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اضافه کرد: در بخش منابع انسانی بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس، در حال حاضر 5 هزار و 300 نفر کمبود منابع انسانی داریم و غالبا در نظرسنجی ها که از کارکنان اورژانس انجام گرفته، نارضایتی معیشتی و تاثیرات استرس بر روح و روان این افراد مشاهده می شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه اگر قرار بود، 1400 پایگاه اورژانس در کشور ایجاد شود، نیاز به بیش از 15 هزار و 600 نیرو برای سازمان اورژانس بودیم درصورتی که نه منابع آن دیده شده و نه جایگاه آن مشخص است.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس با بیان اینکه 50درصد از ناوگان سبک سازمان اورژانس عمر بیش از 15 سال دارند، گفت: عمر اتوبوس و آمبولانس های اورژانس بیش از 35 سال است که جای نگرانی دارد زیرا شاهد افزایش حوادث و تصادفات هستیم.

جوکار در ادامه با تاکید بر توجه ویژه سازمان اورژانس در بحث آموزش های ضمن خدمت و آموزش های حرفه ای و تخصصی، عنوان کرد: هر چه ارتقا آموزش برای کارکنان اورژانس در اولویت قرار گیرد شاهد خدمات مطلوب تری به جامعه خواهید داشت.

ارتباطتان را با شخص بیمار قطع نکنید

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به لزوم راه اندازی سیستم سامانه ای در اورژانس جهت تقویت ارتباط بین بیمار و اورژانس، گفت: پس از اینکه تمام موارد درمانی توسط کارکنان در محل انجام است، میتوان با راه اندازی این سامانه با بیمار ارتباط گرفت و احوال شخص را جویا شد، بدون شک این کار نقش بسیار مهمی در زمینه اعتماد سازی دارد.

وی در خصوص تعامل اورژانس با سازمان های امدادی مثل هلال احمر، گفت: در بحث حوادث و بحران شماره تلفن های متعددی وجود دارد؛ این تلفن ها برای شخصی که نیازمند کمک است سبب سردرگمی شده و نمی دانند که در این شرایط با کدام شماره باید تماس بگیرند، در اینجا سازمان اورژانس یک شماره تلفن را اعلام و به صورت فرماندهی کنترل همه سازمان ها عمل کند؛ با این کار در کنار پاسخگویی به نیازهای شهروندان می توان از موازی کاری جلوگیری و اثربخشی فعالیت ها را افزایش داد.

سیستم مانیتورینگ را در سازمان اورژانس کشور راه اندازی کنید

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا مرسوم شده که با استفاده از سیستم مانیتورینگ، تمام خدمات کارکنان اورژانس از ابتدا تا انتها توسط پزشک کنترل می شود و مشاوره هایی توسط آن به کارکنان ارائه می شود، ادامه داد: الکترونیکی کردن درمان توسط پزشک اگر در سازمان اورژانس کشور راه اندازی شود، شاهد اقدامات بسیار بهتری خواهیم بود.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس در ادامه با بیان اینکه شهرستان یزد توسعه صنعتی زیادی داشته است، گفت: شهرک های صنعتی زیادی در شهرهای یزد، زارچ و اشکذر تمرکز پیدا کرده ولی پایگاه های اورژانس این مناطق پاسخگو نبوده و خیلی عقب هستیم گرچه خیرین محترم در استان در احداث پایگاه های فوریت های پزشکی وارد شده اند ولی با این حال دولت بر اساس برنامه ششم توسعه سهم خود را پرداخت نکرده که نیازمند جدیت در بحث اختصاص این سهم و توسعه مجموعه اورژانس هستیم.

جوکار با اشاره به استان اینکه استان یزد هم مهاجر پذیر شده و هم اتباع خارجی بسیاری در استان تمرکز پیدا کرده اند، گفت: قریب به250 هزار اتباع خارجی به صورت رسمی و غیررسمی در استان یزد حضور دارند که خارج از آمارهایی است که برای سازمان اورژانس تایید می شود و خدمات رایگان در استان به این افراد ارائه می شود. پدیده حاشیه نشینی نیز با جمعیت 150 هزار نفری از دیگر مشکلات شهر یزد است که احتیاج به مسائل درمانی و بهداشتی دارند.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی یزد 700 هکتاری است، اذعان داشت: تردد با ماشین و آمبولانس در این کوچه ها امکان پذیر نیست و افراد سالخورده زیادی در این مناطق نیازمند فوریت های پزشکی هستند که درخواست داریم تا تعداد زیادی موتور آمبولانس در اختیار مرکز استان یزد قرار گیرد تا این مشکل مرتفع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا