دفاتر نمایندگی وزارت خارجه برای معرفی توانمندی استان‌ها به کشورهای خارجی اقدام کند

محمدصالح جوکار دردیدار با نماینده ایران در ژنو با اشاره به اینکه هر آنچه که ما الان به عنوان میراث فرهنگی و آثار تاریخی به آن می بالیم مربوط به پیشینیان است اظهار داشت: این که ما از آثار تاریخی و میراث فرهنگی ارزشمندی بهره داشته باشیم بسیار خوب است اما باید ببینیم که ما چه چیزی برای آیندگان به جای می‌گذاریم که آنها به آن افتخار کنند.
وی تصریح کرد: ما در طول سال‌های پس از انقلاب هنوز نمادی ایجاد نکرده‌ایم که برای آیندگان ما به جای بماند و لازم است که حتما به این موضوع توجه داشته باشیم.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در زمان وزارت آقای صالحی طرحی مبنی بر ایجاد نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استان‌ها مطرح شد که تا حدودی هم این طرح به پیش رفت و در برخی استان‌ها این نمایندگی‌ها به وجود آمد.
جوکار افزود: فلسفه ایجاد این نمایندگی‌ها طبق توافق‌نامه‌ای که مبادله شد، استفاده از ظرفیت سفارتخانه‌ها برای حوزه اقتصاد و تجارت بود و به دنبال آن بودیم که توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها را به کشورهای مختلف جهان به وسیله این دفاتر نمایندگی معرفی کنیم.
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد افزود: این دفاتر همچنین میتوانستند با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که سفرای ایران در کشورهای مختلف دارند، زمینه جذب سرمایه‌گذار راهم برای استان‌های مختلف به وجود آورند.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود اما کارایی دفاتر از آنجایی که بیشتر دیدگاه کلی نسبت به وزارت خارجه سیاسی بود، این دفاتر خیلی بها پیدا نکرد و الان در حوزه‌های دیپلماسی سیاسی و روادید فعالیت می‌کنند.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعتقاد ما این است که وزارت امور خارجه می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور ایفا کند که باید حتما از این ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد.
جوکار افزود: ما محصولات بسیار خوبی در استان‌های مختلف داریم که الان توسط خود تولیدکنندگان آن را به بازارهای جهانی صادر می‌کنند ولی چون پایداری ندارد در آینده با مشکل مواجه می‌شوند و از طرف دیگر به دلیل آنکه نظارتی بر کیفیت محصولات صادراتی هم به اندازه لازم اعمال نمی‌شود، این بازارها در آینده جای خود را به کشورهای دیگر می‌دهند.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این در حالی است که اگر از ظرفیت وزارت امور خارجه به درستی در حوزه‌های اقتصادی استفاده شود، می‌توان بازارهای پایدار و دائم برای کشور ایجاد کرد و با نظارتی که برمحصولات صادراتی می‌توان اعمال کرد، زمینه پیشگیری از حذف سهم ایران در بازارهای بین‌المللی را فراهم کرد.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا