ساخت‌و‌ساز بدون پروانه 60 تا 70 درصدی ساختمان‌ها در یزد خطرناک است

محمدصالح جوکار در دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با اشاره به اینکه قوانین چهارچوب را مشخص می کنند اظهار داشت: قانون بستر را برای اینکه هر کسی هر کاری که دلش خواست انجام دهد فراهم نمی کند به همین دلیل قوانین ما قوانین بازدارنده هستند.
وی با بیان اینکه علاوه بر اینکه ممکن است قوانین تسهیل امور برای دستگاه های دولتی، اجرایی و مردم می کنند گفت: در برخی موارد ما با خلاء قانونی روبرو هستیم و باید نسبت به اصلاح و رفع آن اقدام کنیم.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال ما در حوزه ساخت‌و‌ساز برای اینکه مشکل تخلفات را حل کنیم و جلوی گره خوردن در کار مردم را بگیریم؛ اقدام به ایجاد کمیسیون ماده 100 می‌کنیم که در واقع راه‌اندازی این کمیسیون به معنی پذیرفتن انجام تخلف است.
جوکار خاطرنشان کرد: در این کمیسیون مواردی از جمله جریمه، حکم تخریب و تخفیف صادر می شود و بیشتر تلاش بر این است که حفظ رضایت مردم را در این کمیسیون داشته باشند.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خیلی از کشورها از طریق اعمال قانون به یک فرهنگ خاص رسیده اند و رعایت قوانین را نهادینه کردند ولی ما در کشورمان هنوز نتوانستیم رعایت قانون ساخت و ساز را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.
وی به روند اصلاح رویکرد کمیسیون ماده 100 در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: پیش‌نویس این طرح آماده شده و جمع‌بندی‌های خوبی تاکنون انجام شده و همچنان بررسی برای رسیدن به یک جمع‌بندی مناسب در حال انجام است.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی افزود: یک سری اقداماتی باید انجام شود تا قبل از تخلف جلوی آن گرفته شود نه اینکه وقتی شخص اقدام به ساخت کرد و کارش به پایان رسید حکم تخریب بدهیم و به این صورت خسارت سنگینی به شخص وارد کنیم و از طرف دیگر ناراحتی هم به وجود آید.
جوکار ساخت و ساز 60 تا 70 درصد ساختمان‌های یزد بدون پروانه ساخت و عدم نظارت فنی را نادرست دانست و گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی بسیار خطرناک هستند و در کوچکترین حادثه‌ای می‌تواند خسارت زیادی به دنبال داشته باشد.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاوه بر تخلفات ساختمانی، ما در یزد در حوزه نمای شهری و سایر عرصه‌ها هم وضعیت مناسبی نداریم گفت: در حوزه نظارت هم باید با جدیت بیشتری وارد شد و نظارت بر فعالیت مهندسان ناظر هم مورد توجه نظام مهندسی قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا