سپردن بودجه‌های استانی به وزارتخانه‌ها آفت کشور است

به گزارش صداوسیمای مرکز یزد، محمدصالح جوکار با بررسی عملکرد دولت در یکسال گذشته و حکمرانی دستوری در این مدت، گفت: دولتی که با شعار مردمی بودن روی کار آمد باید حکمرانی مردمی را پیاده کند و در حکمرانی مردم باید اختیارات به رده‌های پایین تفویض شود. تمرکزگرایی آفت کشور است که مانع پیشرفت کشور شده است.

وی با اشاره به صدور ۱۹۰ دستور توسط دولت در یکسال اخیر افزود: متاسفانه همچنان تصمیم گیری‌ها در مرکز انجام می‌شود و از آنجایی که آقایان وقت کمی دارند اکثر تصمیمات روی زمین مانده است. از سوی دیگر شاهد هستیم که نهاد‌های تصمیم گیر دیر به دیر اقدام می‌کنند.

جوکار با بیان اینکه باید در بودجه ریزی در طرح‌های توسعه ای، بودجه در سطوح استان، شهرستان و بخش انجام شود، تصریح کرد: نظارت دستگاه‌های ذی ربط هم باید به صورت مستمر و متمرکز انجام شود، اما در حال حاضر برای مسائل جزء هم در مرکز تصمیم گیری می‌شود. با این روش یقینا حکمرانی مردمی تحقق پیدا نمی‌کند و مسائل و مشکلات گذشته مجدد تکرار می‌شود.

این نماینده مجلس با انتقاد از عدم واگذاری اختیارات به استان ها، عدم تخصیص بودجه برای استان ها، اظهار داشت: همچنان در بودجه، به طرح‌ها ردیف ملی داده می‌شود، اعتبار در اختیار وزارت خانه قرار می‌گیرد و تخصیص آن به سختی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این روش آفت کشور است و معنا ندارد بودجه پروژه‌ای در سطح استان و روستا به وزارتخانه اختصاص پیدا کند، در حالی که باید طرح‌های توسعه‌ای به استان داده شود و توزیع اعتبار با اصل تمرکززدایی صورت گیرد.

جوکار گفت: منافع عده‌ای در این تعریف می‌شود که تصمیم گیری و بودجه ریزی در مرکز صورت گیرد، آن‌ها تصور می‌کنند اگر تمرکززدایی رخ دهد، جایگاه شان از بین می‌رود در حالی که می‌توانند نقش نظارتی و راهبری را دنبال کنند و بر مسائل اشراف داشته باشند.

وی تاکید کرد: بررسی عملکرد دولت در یکسال گذشته چه در مورد دستور‌های صادر شده چه در بخش سفر‌های استانی به صورت رسمی در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها قرا رنگرفته است، اما باید به این بخش ورود کرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس بیان کرد: اگر طرح آمایش استان‌ها و شهرستان‌ها تصویب شود، بر اساس توانمندی‌ها و فرصت‌ها در هر استان طرح و پروژه تعریف می‌شود، بودجه لازم در اختیار قرار گرفته و اصل رقابت بین استان‌ها شکل می‌گیرد. باید ترمز کار در استان‌ها برداشته شود تا با خلاقیت نسبت به مدیریت و جذب منابع اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا