شرط نام‌نویسی در انتخابات شوراها پذیرش در آزمون سازمان سنجش است

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در این کمیسیون گفت: در ارتباط با انتخابات شوراها با توجه به اینکه قانوناً مجلس شورای اسلامی ناظر بر روند برگزاری این انتخابات بویژه در حوزه تایید صلاحیت داوطلبان است، بحث‌هایی درباره نحوه نظارت بر این انتخابات در کمیسیون شوراها مطرح شده و هدف ما این است که دستگاه‌های دیگر نیز بر اساس ساختارها و ظرفیتی که دارند، در راستای افزایش کیفیت نظارت‌ها بر انتخابات شوراها به این عرصه ورود کنند.

وی افزود: متاسفانه در دوره‌های گذشته سازوکار خاصی برای نظارت بر انتخابات شوراها در مجلس وجود نداشته و روال به این شکل بوده که صرفاً برای انتخابات هیئت موقتی از سوی نمایندگان انتخاب می‌شده و پس از پایان روند انتخابات این هیئت نیز به کار خود پایان می‌داده است.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: بر همین اساس در جلسات بررسی طرح مذکور مقرر شد که هیئت‌هایی که برای بررسی و نظارت بر انتخابات شوراها انتخاب می‌شوند از یک جامعیتی برخوردار باشند و دستگاه‌های مختلفی که به نحوی با سازوکار شوراها در ارتباط هستند، در امر نظارت نیز نقش آفرینی داشته باشند. مسئله‌ای که متاسفانه تاکنون مورد غفلت قرار گرفته و شاهد هستیم که در 4 سال فعالیت شوراهای شهر و روستا هیچگونه متولی برای نظارت بر عملکرد آنها وجود ندارد.

جوکار خاطرنشان کرد: با این ابتکارعمل ما یک نظارت پیشین برای بررسی صلاحیت نامزدهای شرکت در انتخابات شوراها و یک نظارت پسین برای بررسی عملکرد شوراها در طول دوره چهار ساله فعالیت خواهیم داشت. هم اکنون طرح اولیه در کارگروه تخصصی و برخی مواد آن نیز در صحن کمیسیون به تصویب رسیده و بخشی دیگر باقی مانده که در جلسات آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون شوراها یادآور شد: برخلاف دیگر انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود که اکثراً جنبه سیاسی دارد، انتخابات شوراها بیشتر جنبه خدماتی و اجرایی دارد، بنابراین ما باید به دنبال این باشیم که داوطلبان شرکت در این انتخابات از نظر تحصیلات و تجربه در حوزه خدمت‌رسانی از جمله حوزه عمرانی، معماری و شهرسازی دارای صلاحیت باشند.

وی با اشاره به یکی از بندهای طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها که در این کمیسیون مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت، گفت: بر همین اساس در حوزه بررسی صلاحیت نامزدها، سازمان سنجش قبل از نام نویسی کاندیداها آزمونی مرتبط با قوانین عمومی و شهرداری ها برگزار خواهد کرد تا داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا در این آزمون شرکت کنند و صرفاً کاندیداهایی قادر خواهند بود در انتخابات حضور پیدا کنند که حد نصاب قبولی را کسب کنند.

جوکار خاطرنشان کرد: البته هنوز مشخص نیست که تغییراتی که در قانون انتخابات شوراها اعمال می‌شود، به انتخابات سال آینده برسد ولی به هر حال تلاش ما این است که کلیت این طرح در حوزه ایجاد سازوکاری مشخص برای نظارت بر عملکرد شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور است، به انتخابات آتی برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا