صحبت های دکتر جوکار در نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران

محمد صالح جوکار در سی امین نشست کمیته ارتباطات و امور بین الملل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که در تالار سیب و نار یزد برگزار شد، گفت: مجمع کلانشهرها می تواند بازوی خوبی در حوزه قانون گذاری برای مجلس شورای اسلامی باشد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در بحث هایی که پیشرو داریم از جمله برنامه توسعه هفتم کشور نقش مدیریت شهری قطعا باید در این برنامه برجسته باشد. با طرح بحث حکمرانی غالبا حکمرانی حاکمیتی مطرح می شود، البته حاکمیتی که با رای مردم انتخاب و این حکمرانی پس از آن به جریان می افتد و فرآیند اجرایی کشور در حوزه های مختلف از تصمیم سازی و تصمیم گیری و اجرایی دنبال می شود.

وی با بیان اینکه ما باید به شهرها به عنوان یک واحد سیاسی مستقل نگاه کنیم اظهار داشت: در حوزه حکمرانی شهری باید کار به خود مردم بسپاریم، اگر به صورت تمرکز گرایی و اینکه دولت بخواهد هم تصمیم گیری و هم تصدی گری کند قطعا کار به خوبی پیش نمی رود.

جوکار با اشاره به اینکه شکل گیری شوراها و روستاها راه را برای اینکه مردم در مدیریت شهر خود دخیل باشند، امکان پذیر شد افزود: دستورات و تصمیمات از بالا به پایین و دستورات یکنواخت مثل قوانین حوزه منابع طبیعی می شود، امروز منابع طبیعی یک تعریف خاصی دارد و در حوزه هر منطقه ای تفاوت دارد مثلا قوانین مجموعه در منطقه شمال با یزد متفاوت است و نمی توان این مناطق با یک قانون مدیریت شوند. در حوزه مدیریت شهری و زیست بوم های متفاوت هم نمی توان به یک شکل عمل کرد، در قانون اساسی نقش شورا را در چندین اصل به آن اشاره کرده و اساسا حوزه تصمیم گیری را بر عهده خود شوراها گذاشته است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار داشت: یکی از بحث های پیشرفته ای که در قانون اساسی این است که کار را به مردم محول کرده و مشارکت مردم را امروز در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها می بینیم.

اهداف طرح «مدیریت جامع شهری»

جوکار گفت: در حوزه برنامه هفتم یقینا آنچه در حوزه شهر دنبال می کنیم و باید مورد توجه کارشناسان قرار گیرد این است که شهر به عنوان یک واحد مستقل باشد، همان چیزی که تاکنون نبوده و شاید در باورها چنان شکل گرفته که اگر مطرح شود این شهر با یک مدیریت باید جامع باشد، شاید برخی توانمندی آن را زیر سوال ببرند. الان در طرح جامع مدیریت شهری بر این معتقدیم که چندگانه مدیریت کردن شهر آسیبی به مردم است و این آسیب ها را دیده و برشمردیم و بر همین اساس به دنبال طرح جامع برای مدیریت شهری حرکت کردیم.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طرح جامع مدیریت شهری تمام دستگاه های خدمات رسان که امروز دولت متولی آنها است باید در حوزه یک مدیریت شهری قرار گیرد.

وی عنوان کرد: ما در طرح جامع مدیریت شهری تمام موارد بهداشتی، حوزه های خدمات رسان و برخی دیگر از موارد باید در حوزه یک مدیر قرار گیرد و مردم نیز تکلیف خود را در این رابطه بدانند الان مردم بین شهرداری ها و ادارات دائما سرگردان و در حال رفت و آمد هستند تا مشکلاتشان را مرتفع سازند. اگر تمام مسائل در یک مدیریت باشد یقینا مردم با آسایش خاطر زندگی خواهند کرد زیرا شهر را به واسطه مردم داریم و اداره شهر هم به واسطه خود مردم است. البته در مقابل این طرح مقاومت می شود و برخی می گویند نقش دولت و حکمرانی دولت چه می شود که این حکمرانی می تواند در حوزه سیاست گذاری و مدیریت راهبردی کشور قرار گیرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: دولتی که دستگاه اجرایی آن عریض و طویل باشد این دولت نمی تواند گام های بلندی برای توسعه کشور بردارد، این امورات با خود مردم واگذار کند تا حکمرانی مردم شکل گیرد و دولت هم به امورات کلان کشور بپردازد.

جوکار با بیان اینکه این طرح 200 ماده دارد که در دستور کار مجلس است، افزود: هنوز نوبت این طرح در صحن مجلس نرسیده که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم آن را در صحن مجلس بررسی و در نهایت با رای بالای نمایندگان آن را در سطح کشور اجرایی کنیم.

تصویب قانون تامین منابع پایدار برای شهرداری ها و دهیاری ها

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون تامین منابع پایدار برای شهرداری ها و دهیاری ها به تصویب مجلس رسید، گفت: شاید که مطالبات شهرداری های ما بیشتر از آن بود ولی با بحث ها و تنگناهایی روبه رو هستیم که نهایتا باید کار به شکلی پیش برود که قوانین تصویب شود نه اینکه قانون در مجلس معطل بماند.

وی با اشاره به قانون انتخابات شوراها و شهرداری ها، گفت: این قانون از ابتدای مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفت و تفاوت های اساسی در این طرح دیده شده و تقریبا کار آن در کمیسیون به اتمام رسیده و منتظر هستیم تا به صحن مجلس برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا