«طرح نحوه تشکیل تجمعات و راهپیمایی» به زودی در مجلس بررسی می‌شود

دکتر محمدصالح جوکار در گفتگو با نمایندگان درباره آخرین وضعیت بررسی طرح «نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی ها» در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، اظهار داشت: چندی پیش کلیات این طرح در کمیسیون تصویب و جزئیات آن به یکی از کارگروه‌های کمیسیون ارجاع شد.

وی ادامه داد: کارگروه بررسی طرح «نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی ها» تاکنون جلسات متعددی را با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، نهادهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی برگزار کرده است و قرار است نظر دستگاه‌های ذیربط درباره نحوه صدور مجوز تجمعات اخذ شود و در نهایت در این مورد تصمیم گیری شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: در اصل ۲۷ قانون اساسی برگزاری اجتماعات آزاد مشروط به آنکه مخل امنیت یا با حمل سلاح نباشد، آمده است و طرح «نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی ها» بر اساس آنچه در اصل ۲۷ قانون اساسی آمده، تدوین شده است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی دولت مبنی بر اینکه تدوین «لایحه سازماندهی تجمعات» در معاونت حقوقی نهایی شده و تقدیم مجموعه دولت شده و بررسی‌های آن در دولت نیز تقریباً نهایی شده و به زودی پس از اتمام بررسی‌های کارشناسی، آن لایحه در دولت تصویب نهایی شده و تقدیم مجلس می‌شود، اظهار داشت: اگر دولت لایحه‌ای در این زمینه داشته باشد، ما حتماً از آن استقبال می‌کنیم.

جوکار گفت: طرح «نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی ها» نکات بسیار مهم و خوبی دارد که به زودی بررسی آن در کارگروه به اتمام می‌رسد و در دستورکار کمیسیون شوراها قرار می‌گیرد و سپس در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر تا آن زمان «لایحه سازماندهی تجمعات» نرسد، طرح «نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی ها» در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد. اگر لایحه زودتر بیاید، آن را با طرح مطابقت می‌دهیم و شاید آن‌ها را تجمیع کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما قانون در زمینه برگزاری تجمعات نداریم، گفت: در اصل ۲۷ قانون اساسی بحث تجمعات و راهپیمایی‌ها به صورت کلی آمده آمده است و آن را حق هر فردی می‌داند که بدون سلاح و بدون آنکه به شریعت اهانت شود، تجمع و اعتراض داشته باشند. اما ما در طرح «نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی ها» می‌خواهیم برگزاری تجمعات را قانون‌مند کرده و نحوه برگزاری و چارچوب راهپیمایی را مشخص کنیم. چون قانون اساسی در جزئیات وارد نمی‌شود، ما در این طرح جزئی‌تر شرایط برگزاری تجمعات و راهپیمایی را می‌آوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا