طرح هادی بلای جان روستاها / نهضت ملی مسکن در بافت تاریخی اجرا شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصالح جوکار، عصر جمعه در جلسه شورای اداری استان یزد که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: اگر محور کار را عدالت قرار داده اید، توسعه خلاف این محور در حال حرکت است زیرا شکل فعلی توسعه به فرهنگ و معیشت و زندگی مردم آسیب می زند.

وی افزود: در محور گسترده ای از یزد، سلامت مردم را دچار مخاطره کرده ایم و چون زیرساخت نداشتیم، به محرومیت‌های مناطقی مثل خضرآباد، ندوشن و بخشی از اشکذر ورود نکردیم در حالی اینها مناطق محروم هستند ضمن اینکه در شهرستان یزد نیز ۲۰۰ هزار نفر حاشیه نشین هستند و حتی بحث سند مالکیت خانه های آنها نیز با مشکل مواجه است.

جوکار ادامه داد: از سوی دیگر صنایع برپا شده، صنایع سخت افزاری است یعنی نیروی ساده را می طلبد به نحوی که در برخی شهرستانها ۵۲ درصد بیمه شدگان غیربومی هستند اما فارغ التحصیلان دانشگاهی ما در حال مهاجرت هستند.

وی بیان کرد: آمایش سرزمین، پهنه های آلاینده و … تعریف شده تا صنایع در آنها مستقر شوند که این موضوع باید اجرا شود و سمت و سوی ما باید صنایع های تک و دانش بنیان باشد.

نماینده مردم یزد در مجلس در مورد انتقال آب نیز ادامه داد: اجداد ما با کمترین ابزار، ۱۰۰ کیلومتر راه را زیر زمین کندند و آب را به یزد آوردند و این تمدن را در دل کویر برپا کردند اما اینکه در شرایط امروز با این همه فناوری نمی توانیم آب بیاوریم باعث شرمندی است و شرمندگی بر دولتی باد که در سه سال، مبالغ دو میلیارد و سه میلیارد برای انتقال آب یزد اختصاص داد.

جوکار ادامه داد: می دانیم دولت پول ندارد اما پیشنهاد می کنم، معادنی که استخراج می کنند و گودال‌هایی به عمق ۵۰۰ متری ایجاد می کنند، در انتقال آب مشارکت کنند یا دو مورد از آنومالی های یزد را برای آب یزد بگذارید، بهره برداری شود و پول آن به آب یزد اختصاص یابد.

وی در مورد صنعت گردشگری نیز بیان کرد: صنعت گردشگری را باید همخوان با فرهنگ یزد پیش ببریم و این کار باید اصولی انجام شود.

جوکار تصریح کرد: هزار هکتار بافت تاریخی داریم و مرمت هایی انجام شده اما اینها پوسته بافت تاریخی است و عمق آن مشکلات جدی دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت اکنون اقدام به ساخت مسکن کرده است، افزود: پیشنهاد می کنم هزار هکتار بافت تاریخی را احیا کنید و تسهیلات مسکن ملی را به جوانان بدهید که خانه های بافت را احیا، مرمت و بازسازی کنند.

جوکار تصریح کرد: این شهر میراث جهانی شده و اگر استانداردهای لازم را نداشته باشد و نتواند آن را حفظ کند، یونسکو این اعتبار جهانی را سلب می کند.

جوکار تاکید کرد: حوزه های علمیه نگهبان فرهنگ و دین ما هستند و نباید به آنها کم توجهی کنیم، برای توسعه آنها چه گامی برداشته شده است؟

وی افزود: در بخش فرهنگ به حوزه های علمیه بپردازید و مسئولان نیز توسعه را تنها در معدن و صنعت و گردشگری نبینند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: یزد خوش حساب است، درآمدهای مالیاتی استان بیشتر از حد معین محقق شده، آن را به حساب استان واریز کنید تا بتوانیم چند شغل برای مردم ایجاد کنیم زیرا اینها نیاز به حمایت دارند.

وی عنوان کرد: تعداد واحدهایی که ۴۰ درصد پیشرفت دارد، ۱۴۲۴ واحد است که اگر تکمیل شود، ۵۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد و واحدهای نیمه فعال ۴۶۲ واحد و ۲۰۷ واحد راکد است که این از نظر اقتصادی بسیار با ارزش است.

جوکار ادامه داد: روستاها با مشکلات جدی مواجه هستند و مهاجرت از روستاها بسیار زیاد شده زیرا طرحی درست شده به اسم طرح هادی که روستاییان ما را محدود کرده و وقتی جوان روستایی مسکن می خواهد، می گوییم زمین نیست.

وی تاکید کرد: ۱۴ سال طرح هادی برای یک روستا درست کردند و بازنگری نکردند و اجازه نمی دهند زمین های اطراف روستا برای مسکن واگذار شود.

با توجه به اینکه ۱۰ میلیارد تومان برای طرح های هادی اختصاص یافته است، افزود: تقاضای ما توجه بیشتر و جدی‌تر در این زمینه است.

با اشاره به اصلاح حوزه های انتخابیه گفت: اگر این طرح به شورای نگهبان هم برود، برگشت می خورد بنابراین این موضوع با کار کارشناسی و بررسی دقیق نگاه شود تا کار اثرگذاری انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا