نخبگان از اقشار تاثیرگذار در جامعه هستند که مسئولان باید بسترهای لازم را برایشان فراهم کنند

به گزارش روابط عمومی، دکتر محمد صالح جوکار در جلسه بررسی مشکلات نخبگان استان یزد با حضور رئیس بنیاد نخبگان با تاکید بر اینکه نباید تنها به تفاهم نامه ها ومذاکرات اکتفا کنیم بلکه عملیاتی کردن آنها باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: نخبگان از اقشاری به شمار می روند که می توانند در جامعه اثربخشی بالایی داشته باشند، به شرط اینکه مسئولان کشور زمینه های فعالیت های آنان را آماده سازند.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تنها شعار دادن کافی نیست و باید عمل کرد، گفت: مهاجرت یک پدیده بسیار پیچیده وچندبعدی در دنیا محسوب می شود، برخی از کشورها و دولتها با مقاصد سیاسی، برخی هم در راستای ارتقای سطح علم و فناوری و برخی برای جذب سرمایه وسرمایه گذاری توسط مهاجرین ،مهاجر پذیر هستند.

وی اضافه کرد: امروز دولت ها به دنبال این هستند که به جای جذب نیروی انسانی ساده از جمعیت نخبگان مهاجراستفاده کنند و متاسفانه نخبگان زیادی از کشور ما به این دلیل به کشورهای مختلف مهاجرت کردند.

جوکار با اشاره به اینکه نقشه توسعه بیش از چهار دهه گذشته در استان یزد به گونه ای بوده که زمینه حضور نخبگان را فراهم نکردیم، اظهار داشت: نخبگان استان یزد طی سالیان اخیر به استان های دیگر مهاجرت کردند و به جای آن نیروهای ساده را جذب کردیم که هیچگونه اثربخشی برای استان نخواهند داشت و نمی توانند جایگاه استان را در حوزه های مختلف ارتقا دهند.

نماینده مردم با بیان اینکه کشور ما تمرکزگرا بوده و تصمیمات را برای همه استان ها بصورت متمرکز می گیریم، عنوان کرد: این تصمیمات برای همه استان ها یکسان در نظر گرفته شده در حالی که شرایط هر استان با دیگری تفاوت دارد و باید به گونه ای تنظیم شود که پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: استان یزد نظام مسائل دارد که در هر بخشی کاملا روشن و شفاف است اما سوال اینجاست که نظام مسائل ما در حوزه فرهنگ، اقتصاد و صنعت چیست؟ اینها را باید واقعی نوشت.باید واقعیت ها را گفت تا برای تحقق اینده مطلوب در استان بتوانیم برنامه ریزی کنیم؛ اگر از همان ابتدا داده ها اشتباه باشد، قطعا مسیر را اشتباه خواهیم رفت و به آن هدفی که مدنظر است نمی رسیم.

جوکار ادامه داد: زمانی اعلام شد که سند چشم انداز 20 ساله تدوین شود، همه دستگاه ها بودجه های بسیار صرف کردند تا این سندهای چشم انداز تدوین شد ولی به علت اینکه منطبق با واقعیت های موجود این کار را انجام نگرفت لذا به نتیجه نرسید.

نماینده مردم با تاکید بر اینکه در استان یزد ظرفیت بسیار خوبی در حوزه نخبگان داریم، افزود: ارتباط نخبگان با صنعت یک کار بسیار ارزشمند و خوب و با این طرح می توانیم امیدوار به اتفاقات مثبت در سطح استان باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: حمایت و ایجاد پشتوانه برای نخبگان در استان یزد و جلوگیری از مهاجرت در دستور کار بنیاد نخبگان قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا