پاسخ جوکار به تهمت ها و تخریب ها درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به زیر سوال بردن طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، در خصوص نحوه تدوین طرح مذکور توضیح داد: بعد از تصویب قانون اساسی، شرایط کلی برای ریاست جمهوری از جمله رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر در نظر گرفته شده بود، برای اینکه معیارها دقیق و شفاف شود کاری صورت نگرفت.

وی ادامه داد: در سال 1395 برابر قانون اساسی سیاست های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. بند 10 این سیاست های می گوید ارتقای شایسته گزینی همراه با زمینه سازی مناسب در انتخاب داوطلبان تراز شایسته جمهوری اسلامی و دارای ویژگی متناسب با جایگاه مربوطه با تعیین دقیق معیارها و شاخص ها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان در چارچوب قانون اساسی با تاکید بر کارآمدی علمی، جسمی و شایستگی متناسب با مسئولیت های مربوطه و تعهد به اسلام، انقلاب، نظام اسلامی و قانون اساسی به ویژه التزام به ولایت فقیه و سلامت اخلاقی و اقتصادی در نظر گرفته شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین در بند دیگر این سیاست ها تاکید شده است شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام به شیوه های مناسب قانونی و متناسب هر انتخابات باشد. نمایندگان از این جهت تلاش کردند در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری معیارها و شاخص هایی که بر مبنای قانون اساسی وجود دارد را در حوزه شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان مشخص کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به نظر شورای نگهبان، عنوان کرد: در تفسیری که شورای نگهبان در زمینه معیارهای کاندیداهای ریاست جمهوری داشته است بیان شده سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیت های مذهبی، سیاسی، سوابق کافی و قابل ارزیابی در تصدی برخی مسئولیت ها و مدیریت های کلان، سلامت و توانایی لازم برای ایفای مسئولیت های ریاست جمهوری، سن متناسب با انجام مسئولیت های ریاست جمهوری، صلاحیت علمی لازم برای ایفای وظایف ریاست جمهوری، ارائه برنامه ها و خط مشی اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه قضاییه، معرفی مشاوران، عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه کیفری موثر، عدم محکومیت قطعی کیفری و جرائم اقتصادی، وابسته نبودن به گروه های غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی، عدم وابستگی به رژیم گذشته در نظر گرفته شود.

جوکار در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، تاکید کرد: در طرح مجلس به دنبال آن بودیم که مشخص شود کاندیداهای ریاست جمهوری باید چه ویژگی، شرایط و معیاری داشته باشند، همچنین به دنبال آن بودیم که شاخص هایی ارائه شود که کمی و قابل ارزیابی باشد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در این کمیسیون بیان کرد: در کمیسیون با حضور نمایندگان دولت، قوه قضاییه، شورای نگهبان، پژوهشکده شورای نگهبان، مرکز پژوهش های مجلس، دستگاه های نظارتی و اعضای کمیسیون مفاد طرح مورد ارزیابی قرار گرفت، تصویب و به صحن ارسال شد.

وی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که الگویی برای انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم، تا این الگو به کاندیداهایی که ویژگی های لازم برای تصدی مسئولیت ریاست جمهوری را دارند ختم شود، در حقیقت کسانی که شایستگی دارند و در تراز انقلاب اسلامی هستند و می توانند به صورت واقعی مشکلات مردم را حل کنند در میدان رقابت حضور پیدا کنند، نه اینکه اشخاصی حضور پیدا کنند که توانایی ندارند و با شعارهای زیبا ولی غیر قابل تحقق و خارج از وظایف قانونی رای مردم را بگیرند و بعد از آن به مردم، کشور و انقلاب خسارت بزند.

نماینده مردم یزد اظهار داشت: بنابراین الگویی که تدوین کردیم جامع است، الگویی نیست که بر روی فرد، جناح یا گروهی تطبیق داده باشیم، بلکه این الگو مستقل خواهد بود تا گروه ها و افراد خود را با آن محک بزنند.

وی با بیان اینکه برخی ها بی تقوایی کردند و تهمت هایی زدند عنوان کرد: ما برای قد و قواره کاندیداها لباس ندوخته ایم ما به اندازه و ظرفیتی که جایگاه ریاست جمهوری دارد الگوی تدوین کرده ایم تا هر کس در تراز ریاست جمهوری اسلامی ایران بود بتواند در این زمینه حضور پیدا کند و فعال شود.

وی خاطرنشانکرد: این الگو کلی و کلان است و این افراد و کاندیداها هستند که باید خود را با الگو بسنجند، اگر تفکر، سلامت، توانایی شان به اندازه الگو و معیارهای آن بود آنها می توانند در عرصه انتخابات فعالیت کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به به تعداد بالای کاندیداهای ریاست جمهوری ادامه داد: نکته بعدی در ارتباط با تعداد کاندیداها است، از آنجایی که مبنای انتخابات در کشور ما حزبی نیست، برعکس سایر کشورها با فراوانی کاندیداها رو به رو هستیم، در انتخابات ریاست جمهوری بیش از 2 تا 3 هزار نفر کاندیدا می شوند که صلاحیت همه آنها رد می شود، این اتفاق مبارکی نیست، برای اینکه شاهد چنین اتفاقی نباشیم از ابتدا شرایط و معیارهایی تدوین کردیم که این افراد نتوانند در انتخابات ثبت نام کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس اظهار داشت: در واقع هیات های اجرایی از کسانی که معیارها مدنظر قانون را دارند ثبت نام می کنند و به دنبال آن دیگر شاهد تعداد زیاد کاندیداها نخواهیم بود چرا که در خور و شأن نظام جمهوری اسلامی نیست به عبارتی موجب وهن این جایگاه می شود در حالی که باید قداست جایگاه ریاست جمهوری حفظ شود، مردم به این جایگاه اعتماد کنند و به فردی که در این جایگاه قرار می گیرد اطمینان داشته باشند، با کاهش کاندیداهای ریاست جمهوری مشارکت مردم در انتخابات بیشتر شود همچنین مردم مطمئن می شوند فردی که با رای آنها در سمت ریاست جمهوری قرار می گیرد در آینده برای نظام، انقلاب و مردم مفید باشد و خدمتگذار واقعی آنها است./

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا