۱۲ میلیون جوان ایرانی پشت خط ازدواج/ از دولت و مجلس مطالبه کنید چرا قوانین ازدواج اجرا نمی‌شوند

دکتر محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در نشست با فعالین ازدواج در استان یزد با اشاره به آمار 12 میلیون نفری جوانان 25 تا 29 در سن ازدواج در کشور، گفت: این آمار در شرایطی است که یا فرهنگ‌سازی نشده، یا شرایط آن فراهم نشده و یا مشکلاتی که امروز وجود دارد، سبب این وضعیت شده است.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای رسیدن به وضع مطلوب نیازمند راهکار هستیم و در بحث ازدواج نیز چنین است که باید راهکارهای عملیاتی ارائه گردد تا به نتیجه مناسب و مطلوب دست یابیم.

وی افزود: دولت و دستگاه‌های دولتی در زمینه ازدواج طبق قوانینی که وضع شده، اقداماتی صورت می‌گیرد ولی نقش دولت در زمینه اجرای در این زمینه نیست بلکه نقش حمایت، نظارت و پشتیبانی می‌تواند باشد ولی در بحث اجرا کاری نمی‌تواند انجام دهد. غیر از دستگاه‌های خدمات رسان مثل کمیته امداد و بهزیستی بیشتر در بحث ازدواج اجرا کننده هستند.

جوکار عنوان کرد: با توجه به فعالیت مؤسسات خیریه در امر ازدواج، اگر برنامه‌ریزی و هماهنگی مناسبی بین این مجموعه‌ها باشد بدون شک اقدامات اثربخشی را می‌توان انجام داد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه هماهنگی و ساماندهی در بین مؤسسات خیریه در زمینه ازدواج بسیار مورد نیاز است، افزود: یکی از اهداف راه اندازی مجمع خیرین استان یزد بحث برنامه‌ریزی در زمینه ازدواج و هماهنگی و هم سویی بین مؤسسات خیریه بود نه اینکه تبدیل به موسسه خیریه شود چون تعداد این مؤسسات زیاد است ولی نیاز به هماهنگی بین آنها بوده تا بتوانند به جامعه هدف خدمات ارائه دهند.

وی با بیان اینکه قوانین خوبی در بخش جهیزیه و تسهیل ازدواج داریم ولی نیاز است که از مجلس و دولت مطالبه شوند که چرا این قوانین اجرایی نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: باید نهضت مطالبه گری از مجلس و دولت باشد که چرا این قوانین اجرا نمی‌شوند زیرا با اجرای قوانین شاهد اتفاقات اثربخشی در سطح کشور خواهیم بود.

جوکار ادامه داد: آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی در بحث ازدواج بسیار مهم است ولی اگر سبک زندگی را در دوران کودکی و نوجوانی نتوانیم جا بیاندازیم، در بزرگسالی هیچ ارزشی نخواهد داشت.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زندگی صنعتی امروز آسیب جدی به فرهنگ سنتی کشور زده است، بیان کرد: متاسفانه فرهنگ سنتی خود را کنار گذاشته‌ایم و بحث نوگرایی صنعتی را پیش گرفتیم که سبب چالش‌های امروز در سطح جامعه شده است.

وی با تاکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت کشور بسیار مشکل دارد، افزود: دختران جامعه ما در نظام تعلیم و تربیت چه میزان درس خانه‌داری و مدیریت زندگی را می‌آموزند؟ این بحث بسیار مهمی است که متاسفانه نادیده گرفته می‌شود.

جوکار با اشاره به اینکه مدیریت در جامعه ما کمرنگ شده است، افزود: تربیت فرزندان، اقتصاد خانواده و بسیاری از موارد اگر بر عهده زن خانه باشد بسیار موفق‌تر خواهیم بود.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جوانان امروز برای زندگی فردا آماده نشده‌اند، اظهار داشت: متاسفانه امروزه شاهد مهریه‌های با اعداد و ارقام زیاد هستیم که باید در بحث تعلیم و تربیت کارهای اثربخش صورت گیرد.

وی در پایان گفت: ممکن است که خلأهای قانونی وجود دارد باشد و اگر بود، به ما اعلام شود تا اصلاح صورت گیرد و اگر نشست‌هایی با مردم داریم برای بررسی مشکلات قانونی و رفع این مشکلات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا