نطق میان دستور محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر و بخش ندوشن و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود به مطالب مهمی اشاره کرد:

1- مشکلات اقتصادی برای مردم کمرشکن شده است

2- مسئولان از حلقه های پیچیده ای که خود را در آن محبوس کرده اند خارج شده و به میان مردم بیایند

3- مسائل مشکل سازی همچون اوضاع معیشت، بی ثباتی در بازار به ویژه در اقلام ضروری و مایحتاج زندگی مردم، امنیت در بازار کار و سرمایه، افزایش سرسام آور قیمت ها و رشد افسار گسیخته تورم و بروز معضلات اجتماعی حاصل از آن امید و انگیزه مردم را با آسیب مواجه کرده است

4- نمونه بارز بی ثباتی ها و عدم امنیت در حوزه سرمایه گذاری را می توان در وضعیت بورس مشاهده کرد

5- دولت از یک سو با شعار حمایت از بورس مردم را به سرمایه گذاری در این عرصه تشویق می کند و از سوی دیگر با سوء تدبیرها و وعده های عجیب مثل گشایش اقتصادی، سرمایه و اعتماد مردم را به باد می دهد

6- کاهش ارزش پول ملی، افزایش بی سابقه قیمت ارز، سکه و طلا و تاثیرات واضح آن بر کاهش قدرت خرید و به تبع آن کوچکتر شدن سفره مردم سند روشنی بر عدم برنامه ریزی دقیق در عرصه اقتصاد است

7- اینکه مردم ببینند برخی صاحب منصبان، مطلع شدن از مشکلات را به صبح جمعه، حل بحران ها را به شنبه و بهبود شرایط اقتصادی را به دوشنبه موکول می کنند درد آنها را دوچندان می کند.

8- برخلاف برخی اظهار نظرها، عامل این مشکلات در کشور بیشتر از آنکه موضوعاتی مثل تحریم و فشارهای خارجی باشد، سوء تدبیر، فقدان برنامه ریزی های واقع بینانه و عدم اقدام و عمل موثر است.

9- بی توجهی جدی به اهداف برنامه ششم و عدم تحقق موارد مهمی از این برنامه یکی از عوامل اصلی ایجاد شرایط کنونی کشور است تا آنجا که در مواردی نه تنها شاهد تحقق برنامه نیستیم؛ بلکه دقیقا واقعیت موجود با اهداف این برنامه در تناقض است.

10- بر اساس ماده ششم برنامه ششم، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد موظفند بر طراحی و ساخت خودروهای داخلی به نحوی نظارت کنند که ایمنی خودروهای مذکور متناسب با حداکثر سرعت ارتقاء یابد اما متاسفانه نه تنها اقدام موثری جهت ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی انجام نشده، بلکه در این حوزه شاهد قیمت های نجومی و خارج از منطق هستیم که با عدم نظارت و مدیریت دستگاه های مسئول، خرید بی کیفیت ترین خودروی داخلی را برای رمدم به آرزویی دور بدل نموده است.

11- در ماده 70 برنامه ششم پوشش بیمه سلامت برای آحاد جمعیت کشور اجباری خوانده شده است که در این زمینه نیز شاهد عدم تحقق برنامه هستیم.

12- دولت باید پاسخگو باشد در شرایطی که بعضا هزینه های درمان برای مردم از درد بیماری جانکاه تر شده، چه اقدام موثری جهت پوشش بیمه سلامت انجام داده است.

13- درماده 63 برنامه ششم تهیه نظام رتبه بندی معلمان و ارائه به مجلس شورای اسلامی آمده است اما دریغ از یک قدم مثبت در راستای تکریم از مقام شامخ معلمان در جامعه.

14 – آیا انجام تکالیف محوله در برنامه ششم در حوزه تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع تولید ارتباطی با تحریم دارد؟

15 – آیا اصلاح ساختار بانکی و مالیاتی کشور، جلوگیری از واردات بی رویه کالا و حمیات از تولید کنندگان، نظارت و ایجاد ثبات در بازار خودرو، ساخت مسکن و تامین مایتحتاج اولیه مردم هم نیازمند مذاکره با طرف های خارجی می باشد؟

16- آیا احراز اهلیت افراد در تخصیص ارز دولتی و جلوگیری از تاراج اموال مردم به دست نااهلان و قطع دست دلالان زالو صفت از سر سفره مردم و یا ممانعت از جولان آقازاده های رانت خوار در مقابل چشم جوانان جویای کار هم ارتباطی با تحریم ها دارد؟

17 – عجیب آنکه در چنین شرایطی، شاهد خون سردی، بی تفاوتی، و اظهارات نسنجیده از سوی مسئولان دولتی هستیم تا آنجا که در حال حاضر، هر وعدها ی از سوی برخی از مسئولین، تنها باعثی ایجاد التهاب و بی ثباتی در جامعه می شود.

18- به ریاست محترم جمهوری توصیه می کنم که در مدت باقی مانده از دولت، روال گذشته در تقابل با منتقدان و نادیده گرفتن نظرات کارشناسی و دلسوزانه بسیاری از صاحب نظران را تغییر دهند و از موضع سستی و بی تفاوتی خارج شوید و وضعیت معیشتی مردم را از نزدیک مشاهده و برای رفع این اوضاع و جبران کاستی های گذشته، با تکیه بر داشته های داخلی کشور، تصمیمی اثربخش اتخاذ نمایید چرا که بخش اهظمی از این مشکلات را می توان با عملکردی مدبرانه، و به دور از انفعال حل نمود.

19- باعث تاسف است که پس از گذشت سالها هنوز هم باید به عنوان نماینده مردم، در این جایگاه از معضل آب استان یزد سخن بگویم

20- امروز سوال به حق مردم این است که چرا استانی که بر ثروت های عظیم معدنی نشست هاست، باید کماکان در تامین منابع مالی طرح انتقال آب به استان درمانده باشد؟!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا