ضرورت شناسایی و ساماندهی اتباع غیر مجاز

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح سازمان ملی اقامت گفت: اتباع خارجی غیرمجاز در داخل کشور باید شناسایی و تعیین تکلیف شوند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی، محمد صالح جوکار در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: یک لایحه در زمینه ساماندهی اتباع خارجی در مجلس شورای اسلامی وجود داشت که با لایحه ارائه شده از جانب دولت (تشکیل سازمان ملی مهاجرت) تلفیق شد و اکنون تحت عنوان «سازمان ملی اقامت» در دستور کار کارگروه کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفته و در صورت تصویب در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، به صحن مجلس راه خواهد یافت.

وی در مورد جزئیات این طرح تصریح کرد: هدف اصلی این طرح، ساماندهی اتباع خارجی است و ایجاد یک سازمان ملی مهاجرت که بتواند همه نیازهای مربوط به اتباع خارجی را پاسخگو باشد.نماینده یزد در مجلس یازدهم افزود: این سازمان همچنین علاوه بر یک شورای هماهنگی، متشکل از دستگاه‌های متولی امور اتباع، وظایف شوراها، شرح وظایف سازمان ملی اقامت و انواع اقامت‌ها خواهد بود.

به گفته جوکار، اقامت‌ها (سه ساله، پنج ساله و…) بنا به درخواست اتباع برای سرمایه‌گذاری، تحصیل و اشتغال متفاوت است.وی «اقامت نخبگان» را یکی دیگر از انواع این اقامت‌ها برشمرد و افزود: با تشکیل این سازمان، برخی گروه‌ها، شرکت‌ها و… به عنوان کفیل (سرپرست) اتباع خارجی معرفی شده و موظف خواهند بود نیازهای این جمعیت را مرتفع کنند؛ این کفالت‌کنندگان همچنین باید پاسخگوی حاکمیت نیز باشند. در حقیقت تمامی اتباع خارجی غیرمجاز در ایران باید شناسایی شده و شناسنامه این جمعیت مشخص شود؛ با این شناسنامه ضرورت حضور اتباع نیز مشخص خواهد شد؛ در صورت نیاز به خدمات شخص، اقامت مربوطه تمدید شده و در غیر این صورت، گروه‌ها مطابق با شرایط خاص، تعیین‌ تکلیف می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا