با این ذخایر معدنی نباید وضعیت اقتصاد کشور اینگونه باشد/ عملکرد استان یزد در زمینه صدور مجوزها اصلا قابل قبول نیست

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده، دکتر محمد صالح جوکار در نخستین همایش استانی نکوداشت روز ملی معدن با اشاره به اینکه کار اصولی، اساسی و علمی در حوزه معدن نیازمند مطالعات دقیق و علمی است، اظهار داشت: اکتشافات باید بر مبنای مطالعات انجام گیرد، بدون داشتن برنامه مطالعاتی و اکتشافی هر گونه بهره برداری از معدن می تواند منجر به تحمیل هزینه های زیاد شود و شاید آن معدن را از حیزانتفاع بیافتد.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع‌معدنی مجلس شورای اسلامی افزود: در استان یزد به عنوان دومین استان معدنی کشور مطالعات اکتشافی اساسی صورت نگرفته است و بر مبنای این مطالعات و اکتشافات، صنایع وابسته به آن و پایین دستی رونق پیدا نکرده است.

وی گفت: در حال حاضر شرکت های فولادی سراسر کشور به سمت استان یزد هجوم آورده اند و دنبال تامین خوراک واحدهای خود هستند، دلیل آن هم اکتشافات محدود و بهره برداری زیاد بوده و در کنار همتراز نبودن عرضه و تقاضا مسائل و مشکلاتی به وجود آمده که ادامه این روند سبب چالش های بسیار زیاد برای واحدهای فولادی متعلق به استان یزد خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 43 برنامه ششم توسعه، یک درصد درآمدهای معادن و صنایع معدنی غیر از مسئولیت های اجتماعی باید در حوزه اکتشافات هزینه شود که اولین گام در موضوع ورود به معدن است و پیش زمینه هر گونه بهره برداری در سطح کشور محسوب می شود که متاسفانه دراین خصوص ضعیف هستیم.

جوکار اضافه کرد: طبق آمار رسمی، یک درصد جمعیت دنیا و هفت درصد ذخایر معدنی دنیا را در اختیار داریم ولی متاسفانه معادن پشتوانه اساسی برای اقتصاد کشور محسوب نمی شوند؛ معادن حلقه مفقوده اقتصاد کشور محسوب می شوند که امیدوارم در برنامه هفتم توسعه لحاظ و از این ظرفیت برای بهبود مسائل اقتصادی استفاده شود.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع‌معدنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معدنکاران در زمینه بهره برداری مشکلات جدی دارند، گفت: تجهیزات بهره برداری از معادن غالبا مستهلک و این قابل قبول نیست، در چند سال گذشته پیگیر بودیم که امکانات و دستگاه ها از خارج وارد شود ولی اجازه این کار داده نشد. بهره برداری درست و اصولی احتیاج به فناوری های جدید دارد و با فناوری قدیمی نمی توان اقدام تحولی داشت، فلذا صاحبان معادن باید تجهیزات را کامل و بروز کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در ادامه با بیان اینکه بسیاری از معادن در نزدیکی روستاها و شهرها قرار دارند که به واسطه آن مشکلاتی برای مردم ایجاد شده، در این بخش تعامل با مردم از رموز موفقیت معدنکاران است، اظهار داشت: مردمی که در کنار پهنه معدنی زندگی می کنند، حق و حقوقی دارند و اگر معدنکاران طبق یک توافق با مردم آن منطقه تعامل ایجاد کنند، شاهد چنین مشکلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم، نخواهیم بود.

وی اظهار داشت: اگر منافع دوطرف را در توافقات لحاظ کنیم بهتر کارمان پیش خواهد رفت و انجام مسئولیت های اجتماعی می تواند مبنای یک توافق کلی قرار گیرد.

جوکار با اشاره به اینکه کارشناس محیط زیست و کارشناس منابع طبیعی باید نظر بدهند که بهره برداری از یک معدن باعث مشکلات برای محیط زیست یا منابع طبیعی می شود یا خیر، افزود: برخی از معدنکاران با انجام مسئولیت های اجتماعی به شکل کامل در راستای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست اقدامات بسیار خوبی انجام می دهند که مورد حمایت ما نیز هستند.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع‌معدنی مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد، گفت: در زمینه درگاه های صدور مجوز کسب و کار استان یزد نمره خوبی نگرفته است و دلیل آن هم طولانی بودن فرآیندهای صدور مجوز کسب و کار است، باید تحولی در این زمینه انجام گیرد تا مردم کمتر دچار مشکل شوند و فرآیند صدور مجوز بویژه در حوزه معادن از صدور مجوز اکتشاف تا بهره برداری کوتاه گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا