ذره‌بین نظارتی کمیسیون امورداخلی کشور بر عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم

خبرگزاری خانه ملت- گروه سیاسی؛ کمیسیون  امور داخلی کشور و شوراهای مجلس یکی از کمیسیون‌های تخصصی فعال مجلس یازدهم بوده به طوری که علاوه بر بررسی و ارزیابی مباحث مختلف در حوزه‌‎های نظارتی و تقنینی به مسائل روز این حوزه از جمله میزان آمادگی دربرابر بحران ها و نقش مراکز مختلف در مواجهه با حوادث، برنامه ریزی برای توسعه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، بررسی نیاز مناطق مختلف کشور متناسب با رشد جمعیت برای توسعه و افزایش حوزه‌های انتخابیه و سایر موضوعات ورود کرد. همچنین نظارت بر برگزاری انتخابات شوراها و ریاست جمهوری و برنامه ریزی برای اصلاح قوانین انتخابات نیز از برنامه‌های پیش روی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس است.

در این گزارش به بررسی عملکرد سه ماهه اول اجلاسیه دوم این کمیسیون در مجلس یازدهم می‎‌پردازیم. در طول این مدت کمیسیون تعداد 20 جلسه رسمی برگزار کرده که در مجموع بیش از 49 ساعت طول انجامیده است.

اقدامات مهم تقنینی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس یازدهم

– بررسی اولویت‌های تقنینی و نظارتی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی

– بررسی «طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه انتخابات» با حضور نماینده محترم شورای نگهبان، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و معاونت قوانین

– بررسی لایحه درآمد پایدار هزینه های شهرداری ها و دهیاری ها

نظارتی میدانی

– بازدید از تاسیسات آب سنگین اراک

– بازدید اعضا کمیسیون از شهرداری تهران و رصدخانه شهری تهران

– بازدید از مرکز فرماندهی بحران شهر

– بازدید اعضا کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

گزارش عملکرد 3 ماهه اول اجلاسیه دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس
گزارش عملکرد 3 ماهه اول اجلاسیه دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس

تحقیق و تفحص

– تصویب تحقیق و تفحص از عملکرد نهاد ریاست جمهوری در دوره‌های یازدهم و دوازدهم

جلسات با وزرا و مسئولان اجرائی در چارچوب و ظایف نظارتی

– حضور وزیر کشور دولت دوازدهم آقای رحمانی فضلی در کمیسیون و ارائه گزارش در زمینه برگزاری انتخابات 1400

– حضور شهردار تهران، رئیس سازمان بحران،مسئولین امنیتی و مدیران ارشد وزارت نیرو در کمیسون و ارائه گزارش دستگاه های اجرایی در خصوص پیشگیری و مدیریت بحران با محوریت امنیت داخلی.

همچنین کمیسیون شوراها – به استناد ماده(53) قانون آیین‌­نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده(202) قانون مذکور بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه­ های وزرای  پیشنهادی کشور و اطلاعات با اسناد بالادستی، در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها قرار گرفت و کمیسیون طی دو جلسه با حضور آقایان خطیب و وحیدی و استماع برنامه های آنان گزارشاتی را جهت قرائت در جلسه علنی مجلس و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی تدوین و تقدیم هیئت رئیسه کرد. علاوه بر این، کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با تمامی وزرای پیشنهادی معرفی شده از سوی رئیس جمهور به مجلس جلساتی را به منظور بررسی برنامه ها و صلاحیت آن ها برگزار کرد./

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا