دکتر جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس و شوراها:

با انتشار ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مخالفت کرد

در نشست علنی (دوشنبه، 11 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد لایحه دو فوریتی الحاق یک بند به تبصره 5 ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کشور، مبنی برانتشار ۳۰۰۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت ارائه گردید

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مردم یزد  اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس؛ دکتر محمد صالح جوکار به عنوان نماینده مخالف با لایحه مذکور گفت: ما با تصویب این ماده واحده تخصیص 30 هزار میلیارد تومان، از طریق فروش اوراق را برای دولت تضمین می‌کنیم؛ اما در بودجه 1403 آنچه در مجلس انتشار داده شد، نشان می‌دهد 350 هزار میلیارد اوراق پیش‌بینی شده است؛ بنابراین ما در حقیقت با این اقدام، آینده‌ فروشی می‌کنیم؛ این میزان (350 هزار میلیارد)، 250 هزار میلیارد برای سود و اصل اوراقی است که دولت‌های گذشته به‌جا گذاشته و این امر به مردم آسیب می‌رساند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، به تورم موجود در کشور و تلاش دولت برای کنترل تورم و ثبات در بازار ارز و ریال اشاره کرد و اظهار داشت: در این شرایط، درحالی‌که قرار است بودجه 1403 را بررسی کنیم، چرا 30 هزار میلیارد تعهد ایجاد می‌کنید؟ با این میزان تعهد ایجاد کردن، اوراق آن توسط چه کسی خریداری می‌شود؟ بخش دولتی یا خصوصی؟ یا به‌اجبار به بانک‌ها داده می‌شود و آنها نیز به بانک مرکزی می‌دهند که در ازای آن پول چاپ‌شده و باعث تورم می‌شود.

نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس، تصریح کرد: اگرچه شرکت‌های توسعه برق اعتبار لازم را ندارند؛ اما نحوه تأمین منابع مالی به این شیوه برای آنها درست نیست. ضمن اینکه سیاستی هم برای هزینه‌کرد این منابع مشخص نشده است؛ قطعاً این منابع به این بخش نمی‌رود و در جای دیگر هزینه شده و باعث گرانی کالاها در سطح جامعه می‌شود.

جوکار خاطرنشان کرد: امروز شاهد کاهش بارندگی در فصول پاییز و زمستان هستیم؛ وزارت نیرو پیش‌بینی‌های لازم را نداشته و سال آینده در تأمین آب شرب با مشکل مواجه خواهیم بود و سال خطرناکی خواهد بود؛ چرا که برخی پروژه‌های انتقال آب، بیش از 15 سال در کشور ناتمام مانده، آن‌هم در شرایطی که آب مایه حیات است.

وی افزود: اگر بخواهیم تولید برق داشته باشیم، لازم است شرکت‌هایی که مصرف برق بالایی دارند، نیروگاه خورشیدی و تجدید پذیر ایجاد کنند، نه اینکه با مازوت‌سوزی باعث آلودگی هوا شوند.

این نماینده مردم در مجلس، یادآور شد: با توجه به آثار خسارت‌بار فروش اوراق بر پول ملی و تورم نباید به این امر اقدام کنیم.

وی در پایان از وزارت آموزش‌وپرورش خواست تا حقوق 4 ماه معوق نیروهای خرید خدمات را پرداخت کرده و آنها را تعیین تکلیف کند، همچنین بازنشستگانی که در تاریخ اول مهرماه سال 1400 بازنشسته شده‌اند، نیز تعیین تکلیف شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا