تجاری سازی ایده‌ها مشکل بزرگ اقتصاد دانش بنیان است

محمدصالح جوکار در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یزد در حوزه اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های مبتنی بر علم و فناوری جایگاه قابل ملاحظه‌ای دارد و حمایت‌های قابل ملاحظه‌ای از آن صورت گرفته است، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را از این جهت مبنای تولید دانش بنیان و اشتغالزایی قرار داده اند که به گونه‌ای عمل کنیم که ایده و ابتکاراتی که امروز نخبگان دارند، تجاری سازی شود و تبدیل به فناوری شود که متعلق به خود ما باشد.

وی گفت: هر چند در یزد در حوزه فناوری تولیدات و اشتغالزایی داریم اما بخش مهمی از فناوری‌ها متعلق به ما نیست و از جای دیگری دریافت کرده ایم اما تاکید مقام معظم رهبری بر این است که امسال ابتکاراتی به خرج دهیم که تولیداتی از دانش و فناوری داشته باشیم که محصول خودمان و باعث احساس غرور ملی و در واقع بومی سازی کشور و متعلق به جامعه نخبگان باشد و اشتغالی که ایجاد می‌کند، اشتغال پایدار باشد.

این عضو خانه ملت تاکید کرد: دانش و فناوری که در حال حاضر داریم در حوزه اشتغال جنبه سخت افزاری دارد در حالی که فناوری صنعتی نیازمند نیروی دانش آموخته و فکری است و دانش آموخته‌های دانشگاهی بیکار داریم که نیاز به ایجاد ظرفیت‌های اشتغال دارند و باید در این حوزه کار و فعالیت کنند.

جوکار با تاکید بر اینکه اشتغالزایی در این حوزه حائز اهمیت است، بیان کرد: امروز بسیاری از کشورهای دنیا مراحل رشد را طی کرده و اقتصادشان مبتنی بر دانش و فناوری بومی است و دانش و فناوری آنها متعلق به آنها است و فناوری را صادر می‌کنند کشور ما هم باید به این نقطه برسد زیرا اگر بخواهیم در این برهه استقلال اقتصادی پیدا کنیم و تولید ناخالص ملی کشور افزایش یابد، باید به اقتصاد دانش بنیان و تولیدی مبتنی بر فناوری داخلی کشور توجه کنیم.

وی افزود: این موضوع متوجه دانشگاه‌ها و صنایع امروزی است اما موتور محرکه و پرچمدار آن دولت است و دولت باید مسیر را برای جوانان امروزی که در زمینه‌های مختلف دارای ابتکار و خلاقیت بوده و ایده دارند باز کند همچنین دولت باید کمک کند که این ایده‌ها به بار بنشیند و تجاری سازی شوند و تولید ثروت کنند. بخشی از این راه پیموده شده و بخشی دیگر باقی مانده و برای تحقق موضوع لازم است که با برنامه ریزی و تشکیلات و همراهی و هم نوایی و اراده و اعتماد به نسل حرکت کنیم.

نماینده یزد و اشکذر در مجلس گفت: اگر تعداد شرکت‌های دانش بنیانی که امروز بخش مهمی از ارز کشور را با صادرات محصولات خود وارد می‌کنند را افزایش داده و حمایت کنیم نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور ایفا خواهند کرد همچنین برگزاری نشست هم اندیشی دانشگاهیان، شرکت‌های دانش بنیان و صاحبان صنایع برای ایجاد هم افزایی بیشتر نیاز است اما باید خروجی مثبتی داشته باشد و با مصوباتی همراه باشد و تعاملاتی ایجاد کند که کار را به خوبی پیش ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا