خیران با کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد همکاری کنند

محمدصالح جوکار در دیدار با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد با اشاره به اینکه چارچوب شخصیتی فکری افراد در دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد، افزود: آنچه که در تفکر افراد باشد قطعا در رفتارشان هم نمود پیدا می کند به همین دلیل باید به این موضوع در تربیت کودکان توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر فکر خوب و اساسی در یک کودک وجود داشته باشد، رفتارهای اجتماعی او هم از آن نشات گرفته و بدین ترتیب وی به سمت تخلف حرکت نمی کند ولی در مقابل آن از شخصی که تفکر خوبی ندارد نمی توان انتظار داشت رفتارهایش به صورت کامل مناسب باشد.

نماینده استان یزد در مجلس با بیان اینکه در دین مبین اسلام تاکید بسیار زیادی به این موضوع شده است،بیان کرد: تمام کشورهای پیشرفته جهان هم امروزه به این موضوع توجه خاصی دارند و برای همین بحث آموزش را بر اساس ارزش های خود در دوران کودکی و نوجوانی به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌دهند.

جوکار افزود: متاسفانه ما در صحبت کردن هایمان موارد بسیاری را در ارتباط با این موضوع مطرح می کنیم ولی آنچنان که باید و شاید عملمان منطبق بر گفتارهایمان نبوده و این دوگانگی به هیچ عنوان خوش آیند نیست.

رسالت اصلی کانون‌ها مسایل تربیتی است

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهمترین رسالت را به لحاظ آموزشی و تربیتی بر عهده دارد و حتی با توجه به اینکه مخاطبان این نهاد سنین پایین تر از آموزش و پروش هستند وظیفه سنگین‌تری بر عهده دارد.

جوکار با تاکید بر اینکه در این بخش هرچه سرمایه‌گذاری کنیم ، کم است گفت: ما هنوز پس از گذشته ۴۲ سال نتوانسته ایم ارزش هایمان را در جامعه نهادینه کنیم و یکی از دلایل آن همین موضوع است.

نماینده استان یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بی توجهی به کودکان و نداشتن برنامه مدون و نبود نظارت مناسب بر فعالیت هایی که در این راستا انجام می شود، یکی دیگر از دلایلی است که نتوانستیم ارزش ها را نهادینه کنیم.

جوکار گفت: حتی کودکستان‌های ما با روش‌های بعضا مغایر با اهداف نظام و انقلاب اداره می شود و هیچ نظارتی بر آنها صورت نمی گیرد، این نظارت و مطالبی که به کودکان آموزش داده می‌شود سبب ایجاد مشکلات بسیاری در روند تربیتی کودکان می شود.

قصه‌گویی فعالیت مهم کانون است

همچنین مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد از آمادگی این کانون برای راه اندازی  پنج کتابخانه سیار در صورت تامین مینی‌بوس خبر داد.

سیدحسین پیغمبری  با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدامات متنوعی در طول سال برای جامعه هدف خود انجام می دهد ،افزود: یکی از اقداماتی که در ۲ سال گذشته مورد توجه و استقبال بسیار خوب شهروندان یزدی قرار گرفته بحث قصه گویی است.

وی تصریح کرد: به مناسبت چله قصه‌ها، تلاش داریم قصه های مربوط به تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، علما و انقلاب اسلامی در یزد را در قالب یک کتاب جمع آوری و منتشر کنیم.

این مسوول  بر ضرورت احیای جایگاه و نقش قصه در جامعه تاکید کرد و گفت: قصه و قصه گویی نقش بسیار مهمی در تربیت کودکان دارد ولی متاسفانه الان توجه به آن کمتر شده است.

پیغمبری با بیان اینکه با شروع و گسترده شدن فعالیت کانون در حوزه قصه‌گویی استقبال چشمگیر و کم نظیری از این فعالیت ها در استان صورت گرفته است، گفت: مردم علاقه بسیاری به قصه و قصه گویی دارند و مشارکت بسیار بالایی هم در این طرح انجام می دهند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در حوزه های مختلف انجام می شود ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می شود، فعالیت کتابخانه های سیار است.

کتابخانه‌های سیار تقویت می‌شود 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان افزود: در حال حاضر چهار مرکز سیار در این زمینه فعالیت می کند و به کودکان روستاها با شعاع کمتر از ۳۰ کیلومتر ارائه خدمت می کنند.

پیغمبری خاطر نشان کرد: مسوولان کتابخانه‌های سیار تمام کارهایی که توسط مراکز ثابت انجام می شود را برای روستاییان انجام می دهند و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از آنها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در استان یزد قابلیت راه اندازی  پنج مرکز سیار دیگر را داریم که متاسفانه با مشکل در زمینه تامین خودرو روبرو هستیم در صورتی که خودرو لازم توسط دولت یا خیرین در اختیار ما قرار گیرد، اقدام به تجهیز و تامین نیروی لازم برای فعالیت آن می کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد با بیان اینکه  این کتابخانه ها برای روستاهای با فاصله حداکثر ۳۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است، گفت: برای سایر نقاط روستایی طرح کتابخانه پستی اجرا می شود و کتاب از طریق پست به دست آنها می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا