نشست بررسی مشکلات اداره کل فنی و حرفه ای استان یزد

به گزارش دفتر نماینده مردم ؛ دکتر جوکار در این نشست با اشاره به اهمیت مهارت آموزی، گفت: در نظام تعلیم و تربیت کشور، مسئله مهارت آموزی فقط در هنرستان ها دیده شده است. در نظام تعلیم و تربیت باید حداقل یک مهارت به دانش آموز آموزش داده شود تا پس از پایان تحصیل بتوانند از آن مهارت جهت ایجاد شغل و کسب درآمد بهره مند شوند ولی امروز آموزش و پرورش بالعکس عمل کرده و متاسفانه در زمینه آموزش مهارت‌ها اقدامی انجام نمی گیرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ضمن ابراز تاسف از بی توجهی آموزش و پرورش در مسئله پرورش و متمرکز شدن بر موضوع آموزش، اضافه کرد: اهمیت مسئله پرورش کمتر از آموزش نیست ولی تمرکز آموزش و پرورش بر آموزش دانش آموزان است که همین باعث آسیب های بسیار در بین این نسل می شود.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس عنوان کرد: در سیاست های کلی نظام در بخش فنی و حرفه ای خیلی خوب توجه شده ولی زمانی که تبدیل به برنامه و اجرا می شود، مشکلات نمایان شده و به سرانجام نمی رسد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در خصوص برنامه ششم توسعه، گفت: امسال سال پایان برنامه ششم توسعه است و با بررسی آن به نتایج ناامیدکننده‌ای می رسیم زیرا در هیچ زمینه‌ای تحقق پیدا نکرده و برنامه ریزی به درستی انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه در حوزه فنی و حرفه ای اقدامات بسیار خوبی در استان یزد انجام گرفته ولی با نقطه مطلوب فاصله داریم، اظهار داشت: با توجه به اهمیت مسئله مهارت آموزی و اقدامات ارزنده فنی و حرفه ای در این راستا، دولت باید در برنامه هفتم به آن توجه ویژه داشته باشد.

جوکار عنوان کرد: مشکل بیکاری امروز کشور مربوط به دانش آموختگانی است که سال ها در دانشگاه ها در رشته های نظری بدون توجه به نیاز جامعه تحصیل کرده اند ولی مهارتی کسب نکرده اند که باید برای این قشر چاره اندیشی کرد.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ادامه داد: هرچه آموزش فنی و حرفه ای افزایش یابد، نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت و این دو رابطه معکوس با هم دارند، مخصوصا در یزد که از نظر جایگاه شغلی مشکلی وجود ندارد.

نماینده با تاکید بر اینکه مهارت ها باید متناسب با صنایعی باشد که ایجاد شده اند، افزود: هنرستان جوار کارخانه یا صنایع بسیار خوب است و مراکز فنی و حرفه ای هم می توانند از این ظرفیت بهره مند شوند و به آموزش متقاضیان، مرتبط با شغل کارخانه ها بپردازند تا نیروی کار آنها تامین شود.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادی در خصوص احداث یک مرکز آموزش فنی و حرفه ای جنب شهرک های صنعتی، گفت: با این کار افراد مهارت هایی مرتبط با مشاغل را کسب خواهند کرد و اثر آن در رشد و افزایش تولید برای کارخانه‌جات ظهور و بروز خواهد کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در پایان به اهمیت برگزاری دوره های تابستانه، اظهار داشت: درگذشته دانش آموزان با شروع فصل تابستان و اوقات فراغت جهت کسب مهارت اقدام می کردند ولی امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی، اکثر خانواده ها فرزندانشان را در کلاس ها ی فاقداموزش مهارتی ثبت نام می کنند و در حوزه مهارت آموزی خیلی وارد نمی شوند در صورتی که ادامه این روند، نسل آینده را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا