محمد صالح جوکار در زمینه حل معضل ناترازی بنزین پیشنهاد داد:

واردات خودروهای کم مصرف به جای واردات بنزین باید در دستور کار قرار بگیرد

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی به نقل از قدس آنلاین، شواهد نشان می دهد، در صورتی که چاره اندیشی های اساسی برای رفع مشکل ناترازی بنزین نداشته باشیم و تقاضا همچنان سیر صعودی داشته باشد، در آینده ی نزدیک با مشکلات جدی مواجه می شویم.

بنا بر برخی پیش بینی ها، با روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیاز به واردات روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین خواهد داشت. یعنی درآمد صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران با قیمت ۷۰ دلار باید صرف واردات بنزین شود که فاجعه آفرین خواهد بود.

واقعیت این است که بعد از چند سال حضور ایران در بین صادرکنندگان بنزین از سال 97 تا 1400، بالاخره در سال  1401 صادرات متوقف شد. به اعتقاد کارشناسان، افتتاح فازهای سه گانه پالایشگاه ستاره خلیج فارس و شیوع کرونا در سال 1389 در مثبت شدن تراز بنزین موثر بود و به صادرتش منجر شد. عواملی که به مرور اثر خود را از دست دادند و حالا با ناترازی بنزین مواجه شده ایم.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، افزایش تولید به تنهایی نمی تواند جوابگوی مشکلات فعلی کشورمان در حوزه ی بنزین باشد. به زعم آنان، باید مدیریت مصرف در دستور کار قرار بگیرد. در غیر این صورت، هر چقدر تولید افزایش یابد، به موازاتش میزان مصرف زیاد می شود و مشکلی حل نمی شود.

محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها  با اشاره به این موضوع که باید راهکارهای اساسی برای مدیریت مصرف بنزین در کشور بیندیشیم، تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل درون شهری کشور دچار مشکلات عدیده ای است. تجهیز و نوسازی این ناوگان می تواند در حل مشکل ناترازی بنزین کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: ما باید حساسیت بالایی نسبت به میزان مصرف بنزین در خودروهای مصرفی کشور داشته باشیم. الان در دنیا خودروهایی تولید می شود که مصرف بسیار پایینی دارند. به طوری که در هر 100 کیلومتر پیمایش در حدود 4 الی 4 و نیم لیتر بنزین مصرف می کنند. در حالی که مصرف بنزین در خودروهایی که ما از آن ها استفاده می کنیم، بسیار بالاست و این به معنای دور ریختن انرژی است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: واردات خودروهایی که مصرف بنزین بالایی دارند، یک اشتباه بزرگ است. باید واردات خودروهای با کیفیت و با مصرف پایین در دستور کار باشد.

جوکار گفت: عموماً کسانی که امروز در کشور نیاز به خودرو دارند، به دنبال خودروهای لاکچری نیستند و می خواهند خودرویی داشته باشند که مورد استفاده ی روزانه قرار بگیرد. بنابراین، بهتر است خودروهایی وارد کشور کنیم که مصرف پایینی دارند.

وی ادامه داد: وزارت صمت باید مراقبت لازم را به عمل بیاورد که به جای واردات خودروهای لوکس و لاکچری به واردات خودروهای با کیفیت و کم مصرف برای استفاده ی روزانه ی مردم بپردازیم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: ما قانون هوای پاک را داریم که اجرایی نمی شود. با خودروهای تک سرنشین در سطح شهرها به وفور برخورد می کنیم. حل و فصل این موضوعات نیز می تواند کمک کننده باشد.

جوکار گفت: تنوع بخشیدن به سبد سوختی کشور می تواند کارساز باشد و باید در دستور کار قرار بگیرد. استفاده از خودروهای برقی و دوگانه سوز در ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: الان این تصور را داریم که هر سال میزان زیادی خودرو وارد بازار می کنیم و تعداد زیادی از جمعیت کشور از خودرو بهره مند هستند. اما واقعیت این است که اگر چاره اندیشی های اساسی برای مدیریت مصرف نداشته باشیم، با شرایط بسیار بدی در آینده ی نزدیک روبرو می شویم که رهایی از آن امکان پذیر نخواهد بود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پایان تأکید کرد: راهکارهای عملیاتی متعددی برای حل مشکل ناترازی بنزین پیش رو داریم. مهم این است که برنامه ریزی های لازم را در این زمینه داشته باشیم و به اجرای سیاست های دقیق بپردازیم. باید ابتدا به اصلاح وضعیت کیفیت خودروهای داخلی برویم و همچنین واردات خودروهای کم مصرف به جای واردات بنزین باید در دستور کار قرار بگیرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا