از بررسی طرح شفافیت قوای سه‌گانه تا تشکیل کمیته حقیقت یاب برای مسمومیت دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سرویس سیاسی- همزمان با ورود به چهارمین سال عمر مجلس یازدهم شورای اسلامی، نگاهی به عملکرد یکسال اخیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خواهیم داشت کمیسیونی که بر اساس ماده 53 آیین نامه داخلی مجلس به منظور انجام وظایف محوله در محدوده سیاست داخلی، امور شوراها، امور غیرعمرانی شهرداری‌ها و امور مربوط به ثبت احوال مطابق ضوابط تشکیل شده است.

نمایندگان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم، کارنامه پر باری داشته اند از بررسی طرح و لوایح تا اقدامات نظارتی متعددی را در دستورکار خود داشتند و به صحن علنی ارائه کردند. این کمیسیون 10 لایحه و طرح را بررسی کرد که مهمترین آن طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها بود.

طرح شفافیت فراز و فرودهای بسیاری داشت، بارها بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت، برخی مواد اصلاح شد و در برخی مواد نمایندگان به آن پافشاری کردند از جمله شفافیت آراء و مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی این مجمع بود که همچنان در این موضوع توافقی بین مجلس و مجمع حاصل نشده است.

کار مهم دیگری که این کمیسیون در یکسال گذشته انجام داد اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس و اصلاح قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری است، اصلاح قانون انتخابات مجلس با هدف افزایش مشارکت در انتخابات و ورود نخبگان به مجلس انجام شد و در صحن علنی با الحاق ماده ای به طرح مذکور، انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران به صورت تناسبی لحاظ شد که باید دید شورای نگهبان چه نظری درباره انتخابات تناسبی تهران دارد.

لایحه تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی نیز در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بررسی شد البته کلیات لایحه در صحن تصویب و برای بررسی مجدد به کمیسیون ارجاع شد از این رو انتظار می رود در سال جاری جزییات سازمان مهاجران اتباع خارجی در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

اتفاقات سال گذشته در کشور و لزوم جدا کردن صف معترضین یا اغتشاشگران، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را به این صرافت افتادند برای اجرای دقیق اصل 27 قانون اساسی که تاکید دارد “تشکیل اجتماعات و راه‌ پیمایی ها، بدون حمل‌ سلاح‌، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است‌” قانونی شفاف و قابل اجرا تدوین کنند و از این رو طرح ساماندهی تجمعات و راهپیمایی ها را در دستورکار دارند البته دولت اعلام کرده است که در این زمینه لایحه ای تهیه کرده و به مجلس ارسال شد با این حال محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور  و شوراها می گوید هنوز این لایحه به دست کمیسیون نرسیده و همچنان طرح مجلس در دستورکار و بررسی قرار دارد.

در بخش نظارتی، کمیسیون سال پرکاری را پشت سر گذاشت، با فوت مرحومه مهسا امینی، اعضای کمیسیون برای بررسی ابعاد مختلف این اتفاق چندین جلسه با مسئولان مربوطه از پزشکی قانونی تا نیروی انتظامی برگزار کرد و در نهایت گزارشی تهیه و در صحن علنی قرائت شد.

 همچنین نشستی با وحید احمدی وزیر کشور،  سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات و فرماندهی کل انتظامی و رئیس سازمان اطلاعات سپاه برای بررسی حوادث و  آشوب های کشور در سال گذشته برگزار کردند. از سوی دیگر با انتشار اخباری مبنی بر مسمومیت وبدحالی دانش آموزان در برخی مدارس کشور، کمیته حقیقت یاب در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تشکیل شد که گزارش نهایی این کمیته تهیه و به رئیس مجلس ارسال شده است.

از اقدامات نظارتی مهم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها سفرنظارتی نمایندگان کمیسیون به استان لرستان، فارس و منطقه زلزله زده خوی بود همچنین تعدادی تحقیق و تفحص در این کمیسیون کلید خورده است که می توان به تفحص از استانداری کرمان در 6 ماه اول سال 1401، عملکرد سازمان همیاری شهرداری های استان مازندران از سال 1395 تا کنون، از شهرداری شهرضا و از عملکرد استانداری آذربایجان اشاره کرد.

در نگاه کلی می توان عملکرد کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس را به صورت اعداد و ارقام ارائه کرد: بررسی 10 طرح و لایحه، 8 اقدام نظارتی، 3 نشست با وزرا، 117 سوال از وزرا، 4 تحقیق و تفحص و 4 مورد اعمال ماده 234 ارجاع به قوه قضاییه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا