پاسخ به ۴۰ سوال از عملکرد مجلس شورای اسلامی

سوال نهم: چرا توجهی به مطالبات بازنشستگان نکردید؟

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، یکی از مهمترین مطالبات بازنشستگان اجرای طرح همسان‌سازی یا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان همتراز حقوق شاغلان است که در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای این موضوع صورت گرفته است زیرا اجرای آن به ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید از طریق پیش بینی منابع پایدار در بودجه سنواتی تامین شود. با توجه به اهمیت این موضوع برای قشر بازنشسته، مجلس به مطالبۀ 10 سالۀ بازنشستگان پاسخ داده است.

بازنشستگان جزو اولویت‌های مهم مجلس یازدهم بوده‌اند. البته به دلیل کمبود منابع، دولت به حق در اجرایی کردن مصوبات مجلس با محدودیت‌هایی مواجه است و لذا نه ‌اینکه نخواسته است، بلکه نتوانسته با برخی از مصوبات مجلس همراهی کند و به همین دلیل یعنی عدم ‌تأمین منابع آن (وفق اصل 75 قانون اساسی) برخی از مصوبات بودجه‌ای مجلس برای بازنشستگان به تأیید شورای نگهبان نرسید؛ اما موارد مهمی ‌نیز به نتیجه مؤثر رسیده است.

مجله سوال نه

 

 

البته در یک اقدام مهم و ضد تبعیض در حمایت از بازنشستگان، مجلس یازدهم در اولین اقدام خود در سال 1400 با اختصاص 90 هزار میلیارد تومان، همسان‌سازی بانشستگان ‌تأمین اجتماعی با کشوری را کلید زد و ‌این اعتبار در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت. همچنین مجلس با موافقت دولت در برنامۀ هفتم توسعه، همسان‌سازی دریافتی بازنشستگان با کارکنان دولتی همتراز را به تصویب رسانده است.

به همین منظور دولت موظف شده است هر سال رقم افزایش حقوق بازنشستگان بیشتر از کارکنان دولت باشد، به‌گونه‌ای که طی سه سال اول برنامۀ هفتم توسعه، دریافتی بازنشستگان به 90 درصد دریافتی کارکنان دولتی همتراز برسد که چون دولت نیز با ‌این تصمیم موافق است، ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد. این مطالبه یکی از مطالبات پرتکرار بازنشستگان در دهۀ گذشته از مجالس مختلف بود که سرانجام مجلس یازدهم بر قانونی کردن آن جامۀ عمل پوشاند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا