آخرین وضعیت طرح شفافیت در مجلس

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات و انتقاد شورای نگهبان درباره عدم تصویب این طرح گفت: مجلس اقدامات خود را در موضوع قانون انتخابات ریاست جمهوری انجام داد. برای موضوعاتی از قبیل شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان باید تغییرات جدی انجام شود آن هم بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی که نامزدها، بدون هرگونه تحصیلات و تجربه کافی ثبت نام نکنند و موجب وهن جایگاه کشور نشوند. برای مثال ۲ هزار نفر ثبت نام می کنند اما نهایتا ۸ و ۹ نفر تاییدیه نهایی می گیرند. چنین هجمی از حضور داوطلبان در هیچ کشوری، وجود ندارد.

او افزود: احصا کردن شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان در این قانون انجام شد؛ بحث رجل سیاسی تعریف مشخصی نداشت که برای رجل سیاسی و مذهبی تعریف خوبی انجام شد. همچنین درباره مدیر و مدبر بودن اقدامات خوبی انجام شد. در آن زمان ایرادات شورای نگهبان مرتفع شد و در نوبت دوم شورای نگهبان تایید کرد ولی هیات عالی نظارت این طرح را نپذیرفت شاید در آستانه انتخابات، فکر می کردند این قانونگذاری به نفع یک گروه و یا جناح سیاسی هست بنابراین، برای بعد از انتخابات گذاشته شد تا این موضوع رسیدگی شود. شورای نگهبان چهارچوب کار را اجرایی کرد و به وزارت کشور اعلام کرد و وزارت کشور رعایت نکرد. امروز بدنبال این هستیم که نقطه نظرات اختلافی با هیات عالی نظارت مرتفع و این قانون برای دوره های آینده انتخابات، تصویب شود.

طرح شفافیت در نوبت صحن است/ رجل سیاسی در قانون به صورت عام آمده اما تایید آن بر عهده شورای نگهبان است

نماینده مردم یزد در مجلس درباره آخرین وضعیت رسیدگی به بحث رجل سیاسی و حضور زنان بیان کرد: کلا در قانون مرد یا زن بودن دیده نشده و در قانون به صورت عام نوشته شده است؛ اینکه مورد تایید قرار بگیرد یا نه، به شورای نگهبان بستگی دارد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت اظهار کرد: اصلاحات طرح شفافیت توسط کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس انجام شده و در نوبت صحن است؛ تعداد زیادی از نمایندگان هم امضا کردند که مجددا مطرح شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا امیدواری برای تصویب طرح شفافیت وجود دارد، گفت: امیدوارم این اتفاق بیفتد. از روز شنبه بار دیگر این طرح در مجلس مطرح خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا