بهترین ها باید جذب آموزش و پرورش شوند/ کشف و رشد استعداد باید اولویت آموزش و پرورش باشد، ولی عملا شاهد آن نیستیم

دکتر محمد صالح جوکار در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان یزد گفت: شهید مطهری، معلم تراز انقلاب بود و درس ادب، اخلاق و معرفت را به ما آموخت.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت است، اذعان داشت: این دانشگاه علاوه بر رسالت تربیت معلم در فرآیند تعلیم، تربیت منابع انسانی تراز انقلاب اسلامی را نیز عهده دار است و یک فصل متمایز بین دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه های دیگر است.

وی اظهار داشت: تفاوت و تمایز این دانشگاه با دانشگاه های دیگر، باید روشن و شفاف شود چون دانشگاه فرهنگیان را محل تربیت معلم می‌دانیم و باید معمار تفکر، اندیشه، علم ادب و اخلاق باشد و باید این وجه با دانشگاه های دیگر تمایز جدی داشته باشد؛ چون در دانشگاه های دیگر کارشناس تربیت می شود، ولی در دانشگاه فرهنگیان، معلم تربیت می شود.

دکتر جوکار اضافه کرد: اعتقاد داریم که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش هزینه نیست؛ بلکه تامین منابع انسانی پایدار برای انقلاب اسلامی است. تفکرات و کم کاری‌هایی در قبل شاهد بودیم و امروز نیاز به روحیه جهادی برای جبران آن هستیم و با عادی حرکت کردن، جبران نخواهد شد.

نماینده مردم افزود: کمبود منابع، بودجه و معلم و ساختارها و تحولاتی که باید در آموزش و پرورش اتفاق می افتاد، متاسفانه به علت بی توجهی و کم کاری ها از سال 92 تا سال 1400 بود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می رود که هم مدیریت دانشگاه فرهنگیان، هم اساتید و دانشجو معلمان با روحیه جهادی و انقلابی در راستای رفع مشکلات کنونی گام بردارند و مسئولان کشور نیز باید به دنبال ایجاد بستر مناسب برای معلمین باشند تا بدون دغدغه، به تربیت نسل آینده بپردازند.

وی در ادامه با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو بخش قانونگذاری و نظارت، رسالت دارند، افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون وظایف دیگر هم به نماینده واگذار شده، در صورتی که نماینده هیچ وظیفه ای در این بخش ها ندارد. اعتقاد من به این است که اگر نماینده در کف جامعه نباشد و مشکلات را نبیند و در متن جامعه نباشد، نمی تواند نظرات کارشناسی و اثرگذاری در زمان تصویب قوانین ارائه کند و قانون خوبی هم نخواهیم داشت.

دکتر جوکار ادامه داد: از دیگر موارد حائز اهمیت این است که نمایندگان پس از تصویب قوانین، باید به بررسی آن بپردازند و اثرگذاری آن را بررسی کنند و اگر اثرگذار واقع نشد، در راستای اصلاح قوانین برای برآید تا برای مردم مفید واقع شود.

نماینده مردم با تأکید بر اینکه بهترین ها باید جذب آموزش و پرورش شوند، گفت: در زمینه جذب معلمین باید دقت نظر شود و نیروهای دغدغه‌مند و بهترین‌ها در آموزش و پرورش جذب شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، 80 مدرسه تخریبی در یزد وجود دارد، اذعان داشت: 55 مدرسه خیرساز در استان یزد وجود دارد که خیر محترم 50 درصد تعهد خود را به طور کامل انجام داده و بر اساس برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به اجرای 50درصد تعهد خود است، ولی هنوز مانده و نیمه کار رها شده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش باید کشف و رشد استعداد را در اولویت خود قرار دهد که متاسفانه چنین موضوعی را شاهد نیستیم، اظهار داشت: طرحی آموزش و پرورش با عنوان “شهاب” دارد؛ اما در واقعیت این طرح اجرایی نمی شود که می بایست طرح ها یکی شده و متولی آن نیز یک مجموعه باشد.اعتقاد دارم که استعدادهایی وجود دارد که شکوفا نمی شود و دلیل آن هم وجود ساختارهای نامناسب است و باید نسبت به آن تجدیدنظر کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا