بودجه 1400انقباضی و تورم‌زاست / منابع اعلام شده دولت برای بودجه 1400 تحقق پیدا نمی‌کند

محمدصالح جوکار در حاشیه دیدار مردمی شهرستان اشکذر در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در بحث بودجه نظر ما این بود که به کل بودجه رد شود اظهار داشت: این اتفاق در کمیسیون تلفیق نیفتاد.
وی بودجه 1400 را کاملا استقراضی دانست و تصریح کرد: الان دو میلیون و 300 هزار بشکه نفتی که در نظر گرفتند، قطعا در سال 1400 با توجه به سابقه دو سال قبل تحقق پیدا نمی کند چون در سالهای 97 تا 99 هم محقق نشد.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس افزود: دولت با این رقمی که وارد بودجه کرد معلوم است که از الان این بودجه، بودجه مشکل است و منابع آن تحقق پیدا نمی کند.
جوکار تصریح کرد: بحث فروش اوراق هم که در دو سه سال گذشته این موضوع در قانون بودجه آورده شده و مجوزی هم در برنامه پنج ساله ششم داشته یک بحث دیگری است که در بودجه 1400 دیده شده اما نکته مهم این است که سررسید بخشی از همین اوراق در سال آینده می رسد و ما باید آن را پرداخت کنیم به علاوه اینکه تا سال 1403 هم اوراق پیش فروش شده و دولت بعدی تا چند سال بابت این موضوع بدهکار است.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ارتباط با بودجه 99 هم ما عدم تحقق منابع را به میزان زیادی داریم و همین موضوع هم به استقراضی بودن بودجه 1400 دامن می زند.
وی افزود: جدولی هم در تبصره چهار در بحث منابع ارزی دستگاه های مختلف آورده شده بود که می بایست از صندوق توسعه ملی برداشت شود و مخالف سیاست های کلی نظام است؛ این جدول هم مشکلات بسیاری دارد به همین دلیل این بودجه بودجه ای نیست که اهداف در نظر گرفته آن تحقق یابد.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به هر حال اعضای کمیسیون تلفیق بیان می کنند که ما موافقت دولت و مجلس را گرفتیم که یک تغییرات کلی در بودجه وارد کنیم که اگر این کار انجام شود احتمالا با همین توجیه نمایندگان به آن رای بدهند و کلیات آن تصویب شود.
جوکار تاکید کرد: با این وجود من به این بودجه اعتقاد ندارم و سال آینده قدر مسلم با یک بودجه انقباضی روبرو می شویم و تورم ها هم مثل سال 99 خواهد بود و این موضوع که ساختار بودجه باید تغییر کند موضوعی جدی است.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا