بیش از ۶۰ درصد قوانین منسوخ در حوزه انتخابات تجمیع شد

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نشست امروز (یکشنبه 9 خرداد ماه) کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: کمیسیون در راستای رسالت قانونی خود و در چهارچوب قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلی قانونگذاری و همچنین دیدار اخیر با نمایندگان مجلس نسبت به تنقیح و کیفی سازی قوانین، اقدام کرد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنقیح قوانین با همکاری معاونت قوانین مجلس انجام شد، کارشناسان اعلام نظر کردند تا در نهایت وضعیت روشن و شفافی در حوزه قوانین داشته باشیم.

وی بیان کرد: برای سر و سامان دادن به قوانین در سه حوزه اقدام شد، در زمینه احکام منسوخ ضمنی و منتفی، احکامی که مدت آن منقضی شدi و در نهایت احکام که به صورت صریح منسوخ شده اند، در حوزه های مرتبط با کمیسیون، گام هایی برداشته شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قوانین مربوط به انتخابات که از سال 1285 تاکنون تصویب و سپس منسوخ شده اند، در جلسه امروز تنقیح شدند، اظهار داشت: در حوزه قوانین مرتبط با انتخابات تعداد 236 عنوان قانون داریم که تعداد احکام آن بالغ بر 3 هزار و 130 حکم است و با اقدام کمیسیون ، مجموعا 170 عنوان قانون را کم و منسوخ اعلام کردیم، تعداد احکام 1570 حکم بود که بیش از 60 درصد قوانین در حوزه انتخابات تجمیع شد.

جوکار گفت: در حوزه شوراها و شهرداری ها هزار و 200 قانون داریم که تعداد احکام این بخش 7 هزار و 915 حکم برآورد می شود که تجمیع انجام شد و در نهایت 809 عنوان قانون کاهش پیدا کرد که 4 هزار و 264 حکم قانونی را شامل می شود.

وی اظهار داشت: در بحث احزاب سیاسی، قوانینی داشتیم که منسوخ، غیرقابل قبول و به مرور زمان از بین رفته بود در این حوزه 127 عنوان قانون وجود داشت که شامل 475 حکم می شد و با کاهش و منسوخ کردن این قوانین 71 عنوان قانون منسوخ و 179 حکم را دیگر اجرا نمی شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: اعضای کمیسیون شوراها در نظر دارد با همکاری اداره قوانین در راستای شفاف و روشن کردن قوانین در سایر حوزه های مرتبط با این کمیسیون اقدام و قوانین را برای فهم بهتر مردم کاهش دهند./

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا