با مسائل و مشکلات مردم آشنا هستم / «قانون‌گذاری» و «نظارت» ؛ دو وظیفه مهم مجلس/ نمایندگان مجلس چه ابزارهایی برای نظارت بر عملکرد مسئولان دارند؟

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدصالح جوکار، در نشستی آکنده از سادگی و صمیمیت با تعدادی از دانشجویان و جوانان یزدی اظهار کرد: من نیز عضوی از همین جامعه‌‌ای که شما در آن عضوید هستم، در بین همین مردم زندگی می‌کنم و با مشکلات مردم، جوانان و جامعه دانشگاهی اشناهستم.

وی گفت: اکثریت جامعه تصور می‌کنند، نمایندگان صرفاً به دنبال «قانون‌گذاری» هستند و توجهی به دیگر مسائلی که گریبان‌گیر جامعه است ندارند.

نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن وظیفه نمایندگان مجلس را این‌گونه تشریح کرد: یک وظیفه نمایندگان مجلس «قانون‌گذاری» است، اهمیت این مهم نیز به آن است که بدون «قانون‌گذاری» نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد.

دکتر جوکار عنوان کرد: برنامه‌ریزی لازم است مبتنی بر یک‌سری چارچوب‌ها باشد؛ در حقیقت قانونی که برای دولت و مردم تصویب می‌شود، خطوط حرکت را برای آن‌ها مشخص می‌کند.

وی با اشاره به این‌که دولت باید بر مسیر و ریل «قانون» حرکت کند، افزود؛ ریل مهیا شده، باید به گونه‌ای باشد که در مسیر انحراف به چپ و راست نداشته باشد؛ البته قانون، ریل خشکی نیست که اجازه ندهد راه برون رفت از مشکلات وجود نداشته باشد.

دکتر محمد صالح جوکار تأکید کرد: اصل مأموریت مجلس، «قانون‌گذاری» در هر موضوعی برای کشور است و در هر شرایطی به «قانون» نیاز است؛ بی‌قانونی سبب هرج و مرج در جامعه خواهد شد، اگر قانون بدی هم هست، برای آحاد مردم است،وبرای اصلاح آن بای اقدام کرد هیچ‌کس این اجازه را ندارد که قانونی را حذف کند؛ سیر اصلاح یا حذف قانون نیز توسط مجلس قانونگذار انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دیگر وظیفه مجلس، «نظارت» است افزود: «نظارت بر حسن اجرای قانون» ، در «برنامه هفتم توسعه» تدوین شده و قرار است برش یک ساله آن در سال ۱۴۰۳ اجرا شود، در پایان سال، «نظارت» خواهد شد که آیا دولت توانسته است تا پایان سال به خوبی این برنامه را پیش ببرد یا خیر؟! در مسیر عملیاتی شدن آن، چه مشکلات و کمبودهایی وجود داشته است؟!

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن گفت: ابزارهای در اختیار مجلس برای نظارت بر حسن اجرای قوانین ، «تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص» است؛ قانون اساسی این قدرت را به نمایندگان مردم داده است که بتوانند در برابر کم‌کاری‌ها، وزرا را «استیضاح» و از آنها «سئوال» کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا