تصویب کلیات طرح «نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی‌ها» در کمیسیون

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در توضیح نشست امروز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح «نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی‌ها» در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت، کلیات این طرح به تصویب رسید و برای بررسی جزئیات به کارگروه مربوطه ارجاع شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم افزود: نظر کارشناسان نهادهای مختلف و دستگاه‌های مرتبط با این طرح مانند وزارت کشور، نهادهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی در کارگروه مذکور بررسی خواهد شد و جمع‌بندی آن در صحن کمیسیون مطرح می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: اختلاف نظر جدی درباره صدور مجوز برای تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی‌ها وجود دارد که صدور مجوز پیشینی یا پسینی باشد، در این طرح آمده که مجوز پسینی برای تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی‌ها اخذ شود به این صورت که افراد اعلام تجمع کنند و تنها فرمانداری‌ها از طریق شورای تامین آن را بررسی کنند و در صورتی که برگزاری تجمع مخل امنیت باشد یا با حمل سلاح باشد از برگزاری تجمع یا راهپیمایی جلوگیری کنند.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس یازدهم تصریح کرد: در این طرح آمده که اعلام راهپیمایی یا تجمع کافی است و نیازی به صدور مجوز نیست. در اصل 27 قانون اساسی نیز برگزاری اجتماعات را آزاد دانسته مگر اینکه مخل امنیت باشد یا با حمل سلاح باشد. با توجه به اینکه دستگاه‌ها درک مشترکی در این خصوص ندارند و مباحث متفاوتی عنوان شده، کارگروه موضوع را بررسی خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، افزود: ما دنبال تصویب قانون عملیاتی هستیم لذا در کارگروه بررسی بیشتر خواهد شد تا به نتیجه واحدی برسیم. در جلسه امروز هم نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی حضور داشتند./

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا