تیم اردوغان سودای حکمرانی بر پهنه حکومت عثمانی را دارد/ رئیس جمهور ترکیه در اسرع وقت عذرخواهی کند

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به شعرخوانی جنجالی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، گفت: اردوغان و تیم رئیس جمهور ترکیه نمک خورده اند و نمکدان می شکنند، آنها بزرگ شده ایران هستند و هر چه دارند از ما دارند، شکل گیری شخصیت سیاسی اردوغان از ایران است و آنچه که دارد از ایران و ایرانی دارد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با بیان اینکه شعرخوانی اخیر اردوغان ناشی از خود بزرگ بینی است، ادامه داد: اکنون مقامات آنکارا دنبال کشور گشایی هستند، ایده تیم اردوغان این است که می خواهند پهنه حکمرانی حکومت عثمانی را در دست بگیرند که البته این ایده خوابی بیش نیست.

وی با تاکید براینکه گفتار و شعرخوانی اردوغان در روز پیروزی آذربایجان از شخصیتی که تفکرش در ایران شکل گرفته بعید بود، اظهار داشت: تیم اردوغان می خواهند جا پای آتاتورک بگذارند این در حالی است که اگر روزی قرار باشد جابجایی سرزمینی رخ دهد، سرزمین هایی که متعلق به ایران بزرگ بوده و دوره های قبل جدا شده اند باید یکپارچه شود. ایده پان ترکیسم که امروز اردوغان دنبال می کند به شکست منتهی خواهد شد و کاری از پیش نخواهند برد.

این نماینده مجلس در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه کشور، اظهار داشت: وزارت امور خارجه باید کاری کند تا دولت ترکیه از مردم ایران عذرخواهی کرده و به اردوغان فهمانده شود که این گفتمان ها خریداری ندارد و دخالت در امور سایر کشورها به نفع اردوغان نخواهد بود، رئیس جمهور ترکیه باید تمرکز خود را بر مسائل داخلی کشورش کند چرا که اعمال سیاست زورمندانه منجر به شکست می شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عذرخواهی اردوغان در اسرع وقت لازم است و باید این عذرخواهی به صورت جدی پیگیری شود، دیپلماسی انقلابی که به آن تاکید می شود باید اینجا دنبال شود؛ متاسفانه اینقدر گستاخ هستند که سفیر ایران در ترکیه را خواسته اند، این در حالی است که انتظار می رفت عذرخواهی کنند، چنین رویه هایی در روابط بین الملل پذیرفته نیست./

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا