شفافیت موجب افزایش کارآمدی و حکمرانی مطلوب می شود

در ادامه، محمدصالح جوکار در خصوص کلیات طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها، گفت: بحث شفافیت آرا از ابتدای مجلس یازدهم در دستورکار قرار داشت از این رو طرح های مختلفی توسط نمایندگان و همچنین یک لایحه از سوی دولت ارائه شد.

نماینده مردم یزد، اشکذر،بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از دغدغه های مردم نسبت به عملکرد نمایندگان، این است که چه آرایی نسبت به طرح ها و لوایح داده اند بنابراین یکی از ابزارهایی که مردم می توانند با آن عملکرد نمایندگان را ارزیابی کنند شفافیت آراء است.

وی ادامه داد: این شفافیت می تواند شامل شفافیت در رفتار، حضور در صحن، کمیسیون ها و … باشد؛ مردم امروز از مجلس انقلابی و کارآمد چنین درخواستی را دارند لذا همه طرح ها و لایحه دولت تبدیل به طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: شفافیت موجب افزایش کارآمدی، بهره وری، کاهش هزینه ها، مبارزه با فساد و رانت و مدلی برای حکمرانی مطلوب است؛ باید اذعان کرد ایجاد شفافیت بهینه مستلزم تعیین شاخص، دستگاه های مرتبط و در اختیار داشتن داده ها و اطلاعات است.

جوکار گفت: طرح یاد شده با حضور کارشناسان از قوای سه گانه، نهادهای نظارتی و دستگاه های مرتبط در کمیسیون به صورت تخصصی و کارشناسی بررسی شد که نهایتا در 5 ماده به تصویب رسید؛ براین اساس مجلس شورای اسلامی و مجموعه های تحت نظر آن، هیات دولت و سایر سازمان های تصمیم گیر و مردم نهاد که خدمات عمومی می دهند مشمول این طرح شده اند.

رئیس کمیسیون رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آرای قطعی دادگاه های عمومی و انقلاب، شوراهای اسلامی شهر و روستا، شورای عالی و مجموعه های تصمیم گیر مشمول این طرح هستند؛ چرا باید استخدام صورت بگیرد اما مردم در جریان نباشند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا