طرح شفافیت قوای سه‌گانه مطالبه مردم از مجلس یازدهم است/ اکثر ایرادات و ابهامات طرح برطرف شده است

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اهمیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، گفت: این طرح مطالبه مردم از مجلس یازدهم بود.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این طرح موجب اطلاع رسانی شفاف و آزاد برای مردم در رابطه با مسائل مختلف قوا و دستگاه ها می شود، اظهار کرد: بخشی از این شفافیت مربوط به قوه مقننه در خصوص نمایندگان، بخشی مربوط به قوه مجریه نسبت به دستگاه ها و منابع و بخشی نیز مربوط به قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت است.

وی ادامه داد: اگر طرح هایی با اختلاف شورای نگهبان روبرو شود و نمایندگان مجلس نیز پافشاری بر مصوبات خود داشتند، آن مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت ارسال می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: پافشاری مجلس در خصوص طرح مذکور، این بود که آنچه از مصوبات مجلس به مجمع می رود جلسات بررسی آن علنی برگزار شود تا مردم نسبت به آن مطلع شوند و در جریان امور قرار بگیرند. در واقع مجلس بررسی لایحه یا طرحی را بر عهده داشته و مصوبات آن علنی با مردم در میان گذاشته شده لذا مجمع نیز آن را به صورت علنی بررسی کند.

جوکار با بیان اینکه باید ایرادات و ابهامات گرفته شده از سوی شورا مجددا در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بررسی شود، گفت: بدون شک باید اذعان کرد به غیر از مسائلی مانند دفاعی و غیره، مردم باید در جریان مابقی امور قرار بگیرند و نمایندگان نیز آرای خودشان را شفاف بارگذاری کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با ایجاد شفافیت جلوی رانت و فساد گرفته می شود، خاطرنشان کرد: در این میان باید تصریح کرد مردم می توانند به عنوان یک نهاد اجتماعی خود ناظر، بر امور نظارت داشته باشند لذا نمایندگان پای کار هستند و اکثر ایرادات و ابهامات این طرح برطرف شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا