قانون‌ انتخابات ۱۴۰۰ تغییر می‌کند؟

به گزارش تابناک، محمد صالح جوکار نماینده مجلس در مورد انتقاداتی که در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود، گفت: مجلس قانونگذار است و این طرح در راستای منافع و مصالح عمومی کشور است. ما منافع عامه مردم را در نظر می گیریم و قانونگذاری می کنیم. در بررسی این طرح نیز منافع شخص ، جریان یا گروه خاصی را پیگیری نمی کنیم.

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با عصرایران ادامه داد: در حقیقت لباس قانون برای ریاست جمهوری براساس مشخصه های که امروز در قانون اساسی و سیاست های بالادستی که داریم در حال تنظیم شدن است. اینکه ما بخواهیم این لباس را بر تن همه بپوشانیم که نمی شود چرا که این لباسی است که تراز انقلاب اسلامی است، ممکن است بعضا برخی خودشان را اندازه این لباس نیز کنند اما متوجه شوند که برایشان گشاد است،این مشکل ما نیست بلکه مشکل خودشان است که آن تراز ،شایستگی ،ویژگی ها و تطبیق با معیار ها را ندارند.

وی با بیان اینکه در تدوین و تنظیم این طرح به هیچ دیدگاه سیاسی توجه نشده است گفت: تنها امید ما این است که افراد شایسته،لایق و کارآمد که بتوانند این جایگاه و سمت را پاسداری کنند، ریاست جمهوری را به دست بگیرد و در ادامه راه از قداست این جایگاه نکاهند،در واقع به گونه ای باشد که وقتی شخصی در این جایگاه قرار می گیرد و این لباس را می پوشد وی به این جایگاه قداست دهد نه اینکه جایگاه به وی وزن بدهد .

نماینده یزد در مجلس در مورد بحث اصلاح ماده مربوط به تابعیت گفت: بحث ما افرادی است که تابعیت دائم دارند، در تبصره این ماده آمده است کسانی که تابعیت داشته اند ولی انصراف داده باشند می توانند کاندیدا شوند ولی دوتابعیتی نمی توانند کاندیدا شوند چراکه دو تابعیتی یعنی افرادی که سوگند دروغ به قانون اساسی دو کشور خورده‌اند و این نقض قانون است و باید از تابعیت انصراف دهند و با این انصراف دیگری مشکلی برای کاندیداتوری ندارند.

این نماینده مجلس در مورد احتمال تایید این طرح توسط شورای نگهبان گفت: ما قانون گذاریم قانون مصوب می کنیم و شورای نگهبان براساس قانون و شرع نظر می دهد. حق شورا است که ایراداتی نیز وارد کند که ما آنها را اصلاح می کنیم.

جوکار در مورد اینکه آیا این طرح در صورت تبدیل به قانون به انتخابات ۱۴۰۰می رسد گفت: هدف ما از بررسی با فوریت به این طرح این است که به انتخابات ۱۴۰۰برسد، اگر به انتخابات سیزدهم نرسد که ما کار خاص و آنچنانی انجام نداده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: شرایط کشور در حال حاضر به گونه ای است که باید شخصی که واجد شرایط است زمام امور را در دست بگیرد، مردم مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند و باید شخصی بیاید که مشکلات آنها را حل کند. اگر قرار باشد مجددا فردی بیاید که به دنبال حاشیه سازی باشد و مسائل اصلی کشور را رها کند که نمی شود. اصل کار ما در بررسی این طرح این است که فردی کارآمد، مسئولیت پذیر و‌ خدمت گزار و‌ با حسن نیت نسبت به ملت، کشور و انقلاب سرکار بیاید.

/پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا