مدیران دوتابعیتی نمی‌توانند از منافع ملی و حقوق مردم دفاع کنند

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در توضیح طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف مرتبط با کشورهای خارجی، گفت: با گسترش مراودات بین‌المللی و روابطی میان مدیران دولتی و مسئولان دیگر کشورها، بیم نفوذ بیگانگان در کشور و ورود صدمات جبران‌ناپذیر به نظام اسلامی افزایش یافته و یکی از موضوعاتی که به عنوان معضلی در سطوح مدیریتی کشور مطرح شده و دارای تبعات حقوقی و اقتصادی متعدد بوده است، موضوع تابعیت مضاعف مدیران و مسئولان ارشد دولتی است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، افزود: افرادی که دارای تابعیت مضاعف است، می‌تواند به عنوان یک شهروند عادی در ایران زندگی و از خدمات اجتماعی و غیره استفاده کند و متناسب با توانمندی‌های خود در بخش‌های غیر دولتی و خصوصی فعالیت داشته باشد اما در ارتباط با مناصب حاکمیتی و دولتی آسیب رسان است.

وی یادآور شد: بنابر آنچه در طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف پیش بینی شده، فرد دوتابعیتی نمی‌تواند در جمهوری اسلامی مسئولیت دولتی داشته باشد زیرا با منافع ملی در تناقض است.

جوکار معتقد است: کسی که در کشوری دیگر سوگند خورده تا به پرچم و اهداف آن کشور وفادار باشد، نمی‌تواند از منافع ملی جمهوری اسلامی دفاع کند کما اینکه برخی کشورها دشمن جمهوری اسلامی ایران هستند بنابراین در این طرح تاکید کرده ایم که مسئولیتی به این افراد در مناصب دولتی داده نشود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: همچنین موضوع فرزندان مدیران دوتابعیتی در این طرح مورد توجه قرار گرفته است، از آنجایی که امکان تحصیل برای همه فرزندان ایران زمین در کشورهای دیگر وجود ندارد و این موضوع منحصر به عده‌ای خاص شده یا افرادی که مسئولیت‌های جدی در برخی حوزه‌ها دارند، در این طرح تاکید کردیم که خویشاوندان درجه اول مسئولان دولتی هم نباید تابعیت مضاعف داشته باشند.

جوکار با بیان اینکه مدیران دارای تابعیت مضاعف نمی‌توانند از منافع ملی و حقوق مردم دفاع کنند، گفت: مسئولان دولتی و حاکمیتی نباید وابستگی به دیگر کشورها داشته باشند تا بتوانند تفکر خود را به راحتی بیان کنند و بدون داشتن موضع در حوزه سیاست داخلی یا خارجی تصمیم‌گیری کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: نمایندگان در طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف مرتبط با کشورهای خارجی برخی دستگاه‌ها را موظف به نظارت دقیق بر اجرای این قانون و ارائه گزارش به مجلس کردند./

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا