نظارت بر انتخابات شوراها نباید منحصر به یک نهاد خاص باشد

محمد صالح جوکار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با لزوم ساختار نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی و شهر و روستا گفت: با آسیب شناسی صورت گرفته از انتخابات های اخیر مشخص شد مجلس سازوکار لازم برای نظارت بر انتخابات شوراها را ندارد و ممکن است به دلیل دائمی نبودن هیئت نظارت مشکلاتی را در روند نظارت ایجاد کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: از طرف دیگر بحث تعارض منافع مطرح است زیرا نمایندگان از مردم رای می گیرند و از طرفی دیگر کاندیداها مخالفان و موافقانی دارند که در فرآیند نظارت بر انتخابات تاثیرگذار است.

وی افزود: نکته اساسی مشارکت دستگاه قضایی و نهاد های عمومی کشور در فرآیند نظارت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است تا نظارت منحصر به یک نهاد خاص نباشد.

جوکار تصریح کرد: قوه مقننه باید بخشی از نظارت ترکیبی بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا باشد نه این که خود متولی اصلی این بخش شناخته شود.

وی اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی نظارت بر کلیه انتخابات اعم از مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری به عهده شورای نگهبان است، اگر این نهاد نظارت بر انتخابات شوراها را می پذیرفت می توانست نقش موثری در حل مشکلات کنونی این انتخابات ایفا کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد: اگر هیئتی متشکل از دستگاه های مختلف نظارت را بر عهده بگیرند نظارت بر انتخابات شوراها کیفی تر و جامع تر خواهد بود./

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا