نظارت مجلس بر انتخابات شوراها جای خود را به «هیئت ملی نظارت» می دهد

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراها در کمیسیون متبوعش گفت: در کمیسیون شوراها هم اکنون دو پیشنهاد مطرح است. پیشنهاد اول اینکه اختیارات مجلس در حوزه نظارت و بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها به شورای نگهبان واگذار شود تا این شورا همانند انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، صفر تا صد مسئولیت نظارت را بر عهده بگیرد.

وی افزود: حامیان این پیشنهاد بر این باورند که از آنجا که شورای نگهبان در سراسر کشور دارای سازوکاری چارچوب مند، منابع انسانی کارآمد و همچنین بانک اطلاعاتی قوی است، توانایی بررسی و نظارت بر انتخابات شوراها به شکل مطلوب را نیز خواهد داشت.

رئیس کمیسیون اموردخلی کشور و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: پیشنهاد برخی دیگر اعضای کمیسیون نیز این است که با تشکیل هیئتی ملی نظارت بر انتخابات شوراها متشکل از دستگاه های مختلف نظارتی اعم از مجلس، قوه قضاییه، شورای نگهبان و سایر دستگاه های نظارتی، بررسی صلاحیت کاندیداهای شرکت در انتخابات شوراها به این هیئت سپرده شود. البته در کنار این هیئت ملی نظارت، هیئت های نظارت استانی نیز تحت مدیریت هیئت ملی تشکیل می شوند.

جوکار با بیان اینکه هنوز رای گیری درباره دو پیشنهاد بیان شده در کمیسیون صورت نگرفته، تصریح کرد: در صورتی که هر یک از این پیشهادات به مرحله اجرا برسد، می توان امیدوار بود که نه تنها در مرحله بررسی صلاحیت نامزدها بلکه در دوران فعالیت شوراهای شهر و روستا نیز دیگر شاهد تخلفاتی که در سالهای اخیر موجب بی اعتمادی عمومی نسبت به ساختار و عملکرد شوراها شده، نباشیم. چرا که هیئت ملی نظارت پس از تشکیل، مسئولیت نظارت بر عملکرد شوراهای شهر و روستا را نیز عهده دار خواهد بود.

وی همچنین در ارتباط با نظر شورای نگهبان درباره این دو پیشنهاد گفت: ما به عنوان کمیسیون شوراها پیش از انتخابات 1400 این پیشنهادات را به شورای نگهبان ارائه کردیم منتها شورا در آن مقطع تمایلی به پذیرش این پیشنهادات نشان نداد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا