هیچ‌کدام از فرزندان من در نهادهای دولتی مشغول به کار نیستند

دکتر محمد صالح جوکار در جمع تشکل‌های دانشجویی استان یزد که در سالن اندیشه دانشگاه یزد جهت پاسخگویی به سوالات دانشجویان در خصوص جریانات اخیر کشور برگزار شد، گفت: مسئولین و مدیران کشور و کسانی که در حوزه سیاست گذاری، تصمیم گیری، تصمیم سازی و برنامه ریزی و اجرا قرار دارند باید همواره در کنار مردم، مخصوصا جامعه دانشگاهی باشند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه امروز آرامشی در جامعه بعد از وقایع اخیر در کشور هستیم، افزود: در این مدت اتفاقات ناگواری شاهد بودیم و هزینه‌هایی بر کشور وارد شد و عده‌ای در این جریانات فوت کردند و شهید شدند که اصلا برای جامعه ما قابل قبول نیست.

جامعه دانشجویی باید به عنوان پیشران مطالبه گری جامعه فعال باشد

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جامعه دانشجویی باید به عنوان پیشران حرکت‌های اجتماعی محسوب شود و مطالبه گر باشد، این همان چیزی بوده که رهبر معظم انقلاب در تریبون‌های رسمی بارها اعلام کردند، اذعان داشت: ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی یکی از برنامه‌هایی است که در دانشگاه‌ها باید دنبال می‌شد که متاسفانه محقق نشد وگرنه اعتقاد همگی بر این است آنچه که باید در جامعه اتفاق بیفتد در وهله اول منشأ اثر آن باید در دانشگاه باشد.

اساتید دانشگاه در دو دهه گذشته فقط دنبال تولید مقاله علمی بوده‌اند

وی با ابزار تأسف از اینکه اساتید دانشگاهی در دو دهه گذشته فقط به دنبال تولید مقاله علمی بوده‌اند، خاطرنشان کرد: اساتید در دانشگاه به عنوان راهنمای عمل برای دانشجوی ما هستند و این دو نمی‌توانند جداگانه حرکت کنند. دارا بودن یک تحلیل صحیح در مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی شرط اساسی برای مطالبه گری است و اگر این تحلیل درست نباشد نمی‌توانیم مطالبه درستی داشته باشیم.

جوکار با تأکید بر اینکه اساتید دانشگاه نباید تنها به تدریس و نمره دهی بپردازند، افزود: اینکه اساتید دانشگاه در کلاس درس حاضر و پس از تدریس از کلاس خارج شوند و در پایان هم با یک ارزیابی به دانشجو نمره بدهند، این کار برای یک استاد دانشگاه که می‌خواهد کشور را به نقطه تعالی برساند قابل قبول نیست بلکه باید روش تحلیل و تحقیق درست را برای دانشجویان مشخص کند تا مشکلات را بیابد و برای حل آن راه‌حل ارائه کند.

متاسفانه اساتید و دانشجویان از هم فاصله گرفته‌اند

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اولین مشکل امروز دانشگاه‌ها را فاصله گرفتن دانشجو از اساتید عنوان کرد و گفت: امروز استاد و دانشجو در دانشگاه‌ها در کنار هم نیستند و این فاصله سبب شکافی به وجود آورده که اصلا شایسته نیست.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس با بیان اینکه در جریانات اخیر اتفاقاتی در کشور افتاد که به نماد دانشجو ضربه وارد ساخته است، اذعان داشت: اینکه با بددهانی و بداخلاقی بخواهیم احساسات خود را بیان کنیم قابل پذیرش نیست و در این شرایط دانشجو پیشران حرکت‌های اجتماعی نمی‌تواند باشد. چیزی که انتظار داریم از دانشجویان این است که بازخورد از اتفاقات جامعه را به‌صورت منطقی در دانشگاه بیان کند و مسئولین نیز در کنار گوش دادن به این مسائل، پاسخگوی آن هم باشند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولی که پاسخگوی مسائل و مشکلات نباشد برای کشور مفید نیست، اضافه کرد: مدیری که نتواند دانشجو را درک کرده و در کنار آن باشد، فایده‌ای ندارد و ماندن این شخص چیزی جز آسیب نیست.

جوکار با اشاره به اینکه زندگی مسئولان در سطح بالاتری از مردم نیست، ادامه داد: اگر مسئولی چنین طرز تفکری دارد به بنیان‌های اخلاقی که توصیه حضرت علی (ع) است، بی‌توجه بوده و بخشی از مشکلات ما به این موضوع بازمی‌گردد. مسئولانی که فرزندانشان در خارج از کشور هستند و یا رئیس‌جمهوری که در خودروی خود نشسته و می‌گوید که وضعیت جامعه مناسب است، اصلا نمی‌تواند تحلیل درستی از جامعه داشته باشد و اصلا شایسته نیست که در نظام جمهوری اسلامی شاهد چنین رفتارهایی باشیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: اگر سبک زندگی و رفتار معمول را از جامعه طلب می‌کنیم، در ابتدا خودمان به عنوان یک مسئول در نظام جمهوری اسلامی باید به عنوان الگو و پیشران در گفتار و عمل باشیم.

در بررسی علت فوت مرحومه امینی، دقت و شفاف بودن را ملاک قرار دادیم

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس در ادامه با اشاره به بررسی دقیق در خصوص فوت مرحومه امینی، گفت: چیزی که من به دنبال آن بودم، بررسی دقیق و بیان شفاف آن به مردم در خصوص فوت خانم امینی بود و آن را ملاک عمل قرار دادیم. فلذا با بررسی‌های میدانی با تشکیل کمیته‌ای از نمایندگان مجلس، کارشناسان در حوزه قضایی، حقوقی و کارشناسان حوزه نظارت فیلم و موارد مختلف را به‌صورت کامل صورت پذیرفت و درنهایت به این رسیدیم که مرحومه امینی به‌هیچ‌عنوان با ضرب و شتم فوت نشده است. دشمن از این جریان سوء استفاده کرد و با برانگیختن احساسات شاهد اعتراضات عده‌ای در خیابان‌ها بودیم، چون در کشور ما فاصله‌ای بین اغتشاش و اعتراض نیست شاهد برخی از مشکلات در کشور بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نبود فاصله بین اغتشاش و اعتراض، در دو سال گذشته طرحی در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس مبتنی بر اینکه چگونه اعتراضات و تجمعات در جامعه ما برقرار شود.

در جریان اغتشاشات اخیر ادبیات دانشجویان اصلا مناسب نبود

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در ادامه با روسای دانشگاه‌ها در جریان اغتشاشات اخیر با دانشجویان همراهی داشتند، اذعان داشت: در بحث اغتشاشات یک عواملی داشتیم که به عنوان عامر و عده‌ای هم عامل بودند که در قالب شعار، برخی آرام و برخی هم ساختارشکنانه بود و متاسفانه در بعضی از دانشگاه‌ها اصلا ادبیات، ادبیات دانشجویی نبود.

جوکار اضافه کرد: دانشگاه‌های ما یک مجموعه علمی است که هیات علمی دارد و باید مشکلات را در داخل خود حل کند که بهترین راه است که نیازمند بسترهایی مثل کرسی‌های آزاداندیشی و میزهای گفتگو است.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس با بیان اینکه ما امروز برای حل مشکل جامعه چه راهکاری داریم؟ گفت: ما در حوزه آب، اقتصاد و معیشت مشکل داریم که دانشگاه باید برای حل آن راهکار ارائه دهد و با تشکیل تیم‌های علمی در دانشگاه‌ها شاهد بررسی مشکلات و رفع آنها باشیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از فرزندان من در نهادهای دولتی نیستند، گفت: دو تا از فرزندانم فارغ التحصیل دانشگاهی هستند که یکی از آنها مشغول به کار آزاد و دیگری بیکار است و در طول این سال‌ها هیچ توصیه‌ای به نهادی نداشتم که فرزندم را مشغول به کار کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا