واگذاری اختیارات وزارت کشور به استانداران افزایش یابد

محمدصالح جوکار در آیین تکریم و معارفه استانداران پیشین و جدید یزد که با حضور وزیر کشور برگزار شد اظهار داشت: در استان یزد از قدیم الایام با همت و توکل به خدا این تمدن و فرهنگ برپا شده است.

وی تصریح کرد: از کیلومترها دورتر آب را به وسیله قنات به شهر یزد و اطراف این شهر و شهرستان‌های دیگر منتقل کردند و تمدن‌های اجتماعی در نقاط مختلف استان ایجاد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد خاطرنشان کرد: استان یزد در چهار راه مواصلاتی کشور قرار گرفته و با پنج استان همجواری دارد همین موضوع ظرفیت های فراوانی برای یزد به وجود آورده است.

جوکار ادامه داد: در حوزه های صنعتی و معدنی هم یزد از ویژگی های بسیار بالایی برخوردار است که از جمله آن می توان به رتبه اول در حوزه تنوع مواد معدنی و رتبه های خوب در حوزه میزان ذخایر معدنی در کشور اشاره کرد.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های استان یزد سرآمد بودن این استان در حوزه کشت گلخانه ای است.

وی ادامه داد: ما در استان یزد هزاران هکتار بافت تاریخی داریم که همین موارد توانسته یزد را به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در کشور تبدیل کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد مهمترین مسئله استان یزد را آب دانست و گفت: در حال حاضر 340 روستای استان یزد به وسیله تانکر آب دریافت می‌کنند و آب‌های بی کیفیت و نامطلوبی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

جوکار با بیان اینکه سالانه 45 سانتی متر از ذخایر آب زیرزمینی یزد کسر می‌شود گفت: با کمبود آب اساس توسعه استان یزد زیر سوال رفته و باید برای انتقال آب برنامه ویژه‌ای داشته باشیم چرا که این مشکل سبب خروج سرمایه‌گذاران یزدی از این استان شده است.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی عدم شکل گیری صنایع پاییین دستی فولاد در استان یزد را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: ما با ایجاد صنایعی آلاینده مشکلات زیادی به وجود آوردیم و مسیر توسعه استان خیلی درست نبوده است.

وی خام فروشی را یکی از مشکلات استان دانست و افزود: توزیع ناعادلانه سرمایه‌های معدنی و صنعتی، منابع و امکانات در سطح استان سبب شده که برخی مناطق برخوردار و برخی دیگر محروم شوند؛ چنین مسائلی مهاجرت‌ها از شهرستان‌های یزد به مرکز استان را به وجود آورده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با بیان اینکه مهاجرت به استان به صورت گسترده‌ای به وجود آمده گفت: در حال حاضر ما 150 هزار نفر از جمعیتمان را اتباع تشکیل می‌دهند و باید برای این افراد برنامه دقیقی داشته باشیم.

جوکار به شیوع کرونا و تعطیلی مشاغل مختلف به واسطه محدودیت ها اشاره کرد و افزود: به ویژه در بخش گردشگری بسیاری از کسب و کارها در استان یزد تعطیل شد و حمایت لازم هم از سوی دولت برای آنها صورت نگرفت.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی به خط دوم انتقال آب به استان یزد اشاره کرد و گفت: تاکنون 70 کیلومتر از این خط اجرایی شده و امسال با همکاری نمایندگان مجلس بودجه‌ای برای این طرح در نظر گرفته شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد اجرایی شدن خط انتقال آب از دریای عمان به یزد را یکی دیگر از ضرورت‌ها دانست و افزود: تا چند سال آینده اگر این طرح‌ها اجرایی نشود بخشی از جمعیت استان نمی‌تواند در یزد ادامه زندگی داشته باشد و باید مهاجرت کنند.

جوکار خواستار توجه وزارت کشور به اصلاح حوزه‌های انتخابیه شد و گفت: طبق قانون هر 10 سال یک مرتبه می‌توان 20 نماینده به مجلس اضافه کرد ولی الان بیش از 20 سال است که این اتفاق رخ نداده است.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: الان در استان یزد 6 شهرستان با فاصله 600 کیلومتر تنها یک نماینده دارد و در برخی نقاط کشور یک شهرستان با 50 هزار جمعیت هم یک نماینده دارد و این اصلا عادلانه نیست.

وی خواستار واگذاری برخی امور وزارت کشور به استانداران شد و گفت: اگر قرار باشد یک استاندار و فرماندار برای هر امری معطل تصمیم وزارت کشور باشد کار به خوبی پیش نمی‌رود؛ اجازه دهید اختیارات به استانداران واگذار شود و وزارت کشور اقدام به نظارت دقیق و قوی‌تر بر امور کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا