ایجاد پروژه بزرگ صنعتی پتروشیمی در یزد/ لزوم همراهی واحدهای بزرگ صنعتی معدنی یزد در اجرای پروژه

محمدصالح جوکار ظهر امروز در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی استان با اشاره به اینکه استان یزد پیشرو در قطب صنعت نساجی کشور است اظهار داشت: پیشرفت این صنعت در استان یزد به گونه‌ای است که 90 درصد تولیدات روفرشی کشور، 80 درصد پارچه‌های رومبلی و پرده ای در کشور مربوط به استان یزد است.
وی خاطرنشان کرد: تولید محصولات پارچه پیراهن، شال و روسری، سجاده، روتختی، پتو و محصولات متعدد دیگر از ویژگی‌های این صنعت در یزد است و در حال حاضر، یک هزار و 941 واحد فعال نساجی در استان داریم که بالغ بر 40 هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: این استان در زمینه واحدهای تولید الیاف و نخ‌های فیلامنت مصنوعی(پلی استر و پلی پروپیلن) نیز از استان‌های شاخص می‌باشد به طوری که در حال حاضر 30 واحد با ظرفیت بیش از 221 هزار و 860 تن تامین کننده نیاز واحدهای بافندگی استان و کشور بوده و متقاضی مواد اولیه پتروشیمی نساجی هستند.
وی افزود: علاوه بر واحدهای نساجی تعداد 619 واحد شیمیایی مصرف کننده مواد پلیمری(پلی اتیلن، پلی استایرن، پلی اتیلن ترفتالات، پی دی سی) نیز فعال هستند که نیاز آنها به مواد اولیه در حدود 160 هزار تن در سال است.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مواد اولیه مورد نیاز این واحدها در زمینه ذوب ریس(چیپس پلی استر pet) و گرانول پلی پروپیلن گرید نساجی(pp) به میزان 225 هزار تن در سال و واحدهای ریسندگی الیاف کوتاه پلی استر پنبه و پلی استر ویسکوز هفت هزار تن و الیاف بلند (اکریلیک فرش و لباسی) پنج هزار تن برآورد می‌شود.
جوکار با بیان اینکه نیاز سالانه انواع نخ‌ها در حوزه بافندگی 97 هزار تن است، گفت: برای حمایت از صنایع فوق الذکر ایجاد یک واحد پتروشیمی بزرگ در استان از ضرورت بالایی برخوردار است تا مشکل مواد اولیه این واحدها رفع شود.
وی افزود: عدم راه‌اندازی این واحد پتروشیمی در استان در حالی است که پیشروترین صنعت استان یعنی صنعت نساجی و واحدهای شیمیایی که سابقه فعالیت و اشتغال بسیار بالایی هم دارند، در حال حاضر با مشکل بسیار جدی برای تامین مواد اولیه پتروشیمی مواجه هستند.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لذا پیگیری برای اخذ مجوز یک واحد بزرگ صنعتی پتروشیمی در استان یزد در جریان است.
به گفته جوکار، در راستای اجرای سریع این پروژه، جانمایی طرح با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی و همراهی سازمان‌های مربوطه مطالعات آن شروع شده و درخواست برای تخصیص خوراک از سوی دستگاه‌های مربوطه انجام شده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در ارتباط با تامین منابع لازم برای ساخت این مجتمع بزرگ صنعتی پتروشیمی در یزد خاطرنشان کرد: این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استان آغاز می‌شود و پیگیری‌های متعددی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری صورت گرفته و همچنان هم در حال انجام است.
وی تاکید کرد: لذا با توجه به اهمیت این طرح، الزام همراهی واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی استان مانند شرکت صنعتی معدنی چادرملو و سنگ آهن مرکزی برای اجرای این پروژه را باید داشته باشیم.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا